דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:117

המסיים ( סעיפים , ( 345-340 וכן למוצאו של כל אחד מן המקורות . ברם דומה כי קל מאוד להראות כי לפני יוספוס לא היה מקור שציין את ידוע ככוהן הגדול שנפגש עם אלכסנדר . כן נקל כמעט באותה מידה להראות , כי הסיפור שמספר יוספוס על מנשה , סנבלט ואלכסנדר , נשען — בסופו של דבר — על מסורות נפרדות על מנשה וסנבלט , מכאן , ועל אלכסנדר וסנבלט , מכאן . את שתי המסורות האלה קישר זו לזו יוספוס , או עורך קודם כלשהו , שלא כהלכה ; וזאת מתוך ההנחה — הסבירה ביותר עד לשנות השישים של המאה הנוכחית — שכל סיפורי סנבלט מתייחסים לאדם אחד בלבד . את הדברים האלה ננמק להלן . ידוע בסיפור אלכסנדר והכוהן הגדול ההנחה , כי המקור שלפני יוספוס אכן לא ציין את ידוע ככוהן הגדול שפגש באלכסנדר , עולה משני שיקולים : ( א ) העובדה שהוא מכנה את הכוהן הגדול בשמו אך לעתים נדירות מאוד ; ( ב ) מיקומם של אותם מקרים בודדים שבהם הוא עושה כן . שמו של ידוע מופיע אך חמש פעמים בקדמוניות יא , : 347-302 בסעיפים . 347 , 326 , 322 , 306 , 302 מבי ן אלה , הראשון והאחרון הם באזכורי שושלת הכהונה הגדולה , היוצרים את עמוד השדרה הכרונולוגי של סיפורו של יוספוס על התקופה הפרסית . והנה , כפי שכבר הוכח לא אחת , אזכורים אלה אינם חלק בלתי נפרד מן הסיפור , כי אם משמשים ככותרות כרונולוגיות או כ'סמנים , ' שיוספוס משלבם , על יסוד כרוניקון כלשהו של כוהנים גדולים , בנקודות הנראות לו כמתאימות לסיפורו . שמו של ידוע נזכר עוד פעמיים בקשר למנשה וסנבלט , כשהוא מזהה את מנשה כ'אחיו של הכוהן הגדול , ידוע' ( ראו סעיפים . ( 322 , 306 אך כל החוקרים מסכימים כי המקור שסיפר על מנשה וסנבלט לא סיפק את החומר על אלכסנדר והכוהן הגדול ; תן דעתך , אם להזכיר את אחד מעמודי התווך בוויכוח זה , לדרך שבה יוספוס 'מוציא להורג' את סנבלט בסעיף 325 א . הוא עושה כן באופן פתאומי , קודם שהוא חוזר לסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול בסעיף 325 ב , וכך מסביר לקורא מדוע גיבורו הראשי של הסיפור הקודם אינו מופיע עוד . מלבד שתי ההיקרויות של 'ידוע' בידיעות המסגרת השושלתית , והשתיים הנוספות בסיפור על מנשה שבא ממקום אחר מן הסיפור על אלכסנדר , נותרת רק אחת , והיא בפתיחת סעיף , 326 כלומר בחידוש הסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול . העובדה שהיקרות זו מופיעה כאן , בנקודת התפר בין החומר על סנבלט ומנשה לבין החומר על אלכסנדר 29 על שאלה אחרונה זו , ראו בייחוד כהן ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' . 68-65 כהן מייחס לסיפור על אלכסנדר והכוהן הגדול מוצא ארצישראלי , בניגוד לרבים אחרים שהיו מעדיפים מקור אלכסנדריני . 30 ראו . 1940 G . Holscher , Die Hohenpriesterliste bei Josephus unddie evangelische Chronologic Heidelberg באשר לתקופה הפרסית . ראו במיוחד שוח ץ ( לעיל , הערה , ([ 1981 / 82 ] 16 עמ' 31 . 254-252 לפי דקסינגר ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' , 331 הערה , 50 עמדו כל החוקרים שעסקו בעניין על נקודת תפר זו . ראו למשל : צ'ריקובר ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' ; 43 מווינקל ( לעיל , הערה , ( 20 בעמ' . 110-109 , 107 באשר לעמוד התווך השני של המוסכמה , שהחומר על סנבלט ומנשה והחומר על אלכסנדר והכוהן הגדול מתבססים על מקורות שונים , לאמור : המעבר בסעיפים , 321-320 מן הזמן שלאחר המצור על צור לתחילתו , ראו להלן .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר