|
עמוד:112
פחת שומרון המאוחר לזמנו של נחמיה — נתפס כמאשר את דבריו של יוספוס וכמביא למסקנה , כי עם כל ההפתעה שבדבר , בכל זאת נבדלו נישואי התערובת שיוספוס מספר עליהם מאלה הנזכרים אצל נחמיה . שהרי מקורות חדשים אלה מעידים על כך , שבנו של סנבלט כלשהו היה פחת שומרון באמצע המאה הרביעית לפני הספירה , זמן לא רב לפני ימי אלכסנדר מוקדון . קשה מאוד לתאר כי עלינו לזהות את האב עם סנבלט הנזכר בספר נחמיה , מאחר שתעודות יב מעידות על כך , כי זה האחרון היה זקן , או שכבר מת , בשנת 408 ( שהרי מתפקדים אז בניו ;( זאת ועוד , בתעודות אלה מכונה הבן שירש את מעמדו של סנבלט בשם אחר . כך , כפי שטען פ"מ קרוס בפרסומים רבים , סביר להניח , כי סנבלט הנזכר באיגרות ואדי דליה היה נכדו של זה הנזכר בספר נחמיה . תגלית זו של פפונימיה ( מתן שם הסב , ( ושל שמירת משרת פחת שומרון בתוך משפחה זו , מקלה עלינו לקבל את טענת יוספוס כי בשומרון , בשנות השלושים של המאה הרביעית לפנה"ס , אכן היה פחה ושמו סנבלט , הוא היה , כך מסתבר , סנבלט 'השלישי , ' בנו של הפחה ששמו נזכר בחותם ובפפירוס מוואדי דליה ונכדו של סנבלט 'השני , ' אשר היה נכדו של סנבלט ' הרא שון , ' יריבו של נחמיה . שחזור סביר זה גם הביא את קרוס למסקנה , כי עלינו לנטוש את הדחייה ה'ביקורתית מדי' ( hypercritical ) הקודמת באשר לכרונולוגיה שמציג יוספוס . לדעתי , עלינו דווקא לקבל את הרעיון , כי היו שני מקרים נפרדים של נישואי תערובת בין משפחת הכוהן הגדול בירושלים לבין בנותיהם של פחות שומרון שנשאו את השם סנבלט . במסקנה זו , אותה פרסם קרוס שוב ושוב , הצטרפו אל קרוס חוקרים רבים מאוד מאסכולות שונות . יתר על כן , גילויה של פפונימיה במשפחת סנבלט עודד את קרוס ורבים שהלכו בעקבותיו להניח , כי אותו מנהג אפיין גם את שושלת הכהונה הגדולה בירושלים , ובמיוחד להניח , כי את סופה של השושלת — המסתיימת במקרא ביוחנן ובידוע בימי דריווש 17 בין פרסומים אחרים של קרוס , ראי : The Papyri and Their Historical Implications' , F . M . Cross , 'The Discovery of the Samaria Papyri ' , Biblical 29 ( 1975 ) , pp . 187-201 Cambridge , Ma 1974 , pp . 1 7-29 ; idem , 'Reconstruction of the Judaean Restoration ' , Interpretation , Discoveries in theWddT ed-Ddliyeh ( Annualof the American Schoolsof Oriental Research , 41 ) , Archaeologist , 26 ( 1963 ) , pp . 110-121 ; idem , ( נוסח מתוקן של מאמר אשר הופיע לראשונה ב 4-18 . קק ? ( JBL , 94 ( 1975 ) , פ"מ קרוס , 'שומרק וירושלים — תולדות השומרונים בראשיתם ויחסיהם עם היהודים , ' ח' תדמור , י' אפעל וח '' י גרינפלד ( עורכים , ( שיבת ציון — ימי שלטץ פרס ( היסטוריה של עם ישראל , ו , ( ירושלים תשמ"ג , עמי . 94-81 לטענה ( בעקבות קרוס , שחזור , שם , עמי ;( 6 = ) 189 שומרון וירושלים , שם , עמ' , ( 91-89 כי נחמיה ויוספוס מתייחסים לשני מקרים נפרדים של נישואי תערובת , ראו גם למשל : פורביס ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' Angeles 1968 , p . 116 B . Porten , Archives from Elephantine , Berkeley & Los ; 103 וכן הערך 'סנבלט' באנציקלופדיה יודאיקה , יד , ( 1971 ) טורים ; Galling , Studien zur Geschichte Israels im persichen Zeitalter , Tubingen 1964 , p . 210 K . ; 825-823 אי כשר , ' מסע אלכסנדר הגדול כארץ ישראל , ' בית מקרא , כ ( תשל"ה , ( עמ' ; 201-200 מ' מור , 'הכוהנים הגדולים ביהודה בתקופה הפרסית , ' בית מקרא , כג ( תשל '' ח , ( עמ' R . j . Saley , "The Date of ; 67-62 The Persian Period ' , Nehemiah Reconsidered' , G . A . Tuttle ( ed . ) , Biblical and Near Eastern Studies : Essays / n // onor of H . H . Ben-Sasson ( ed . ) , A Historyof the Jewish People , Cambridge , MA 1976 , pp . 178-179 William Sanford LaSor , Grand Rapids , MN 1978 , pp . 155-156 ; H . Tadmor ,
|
רשות העתיקות
|