פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:62

זמנה של הפרשה בימי מלכותו של אוכוס , כאשר שר הצבא בגוהי היה עסוק במסעות לפניקיה . pxV rar' VK ולמצרים בעת המרידות במערב . אכן , ייתכן כי ההתנגשות בין יוחנן לישוע משקפת מאבק פנימי בין סיעה התומכת בכתר הפרסי ( ישוע (? לסיעה התומכת במרידה בו ( יוחנן הכוהן הגדול . ( ממצאי ואדי דליה ומשמעותם לתולדות שומרון וירושלים תולדות היהודים והשומרונים במאה הרביעית לפנה"ס זכו להארה ברוכה מהפפירוסים של שומרון . פפירוסים אלה , יחד עם ממצאים אחרים , נתגלו בידי בדווים בוואדי דליה , הנמצא 14 ק"מ מצפון ליריחו , והנשפך לבקעת הירדן . על פי דברי הפתיחה של המסמכים , הם נכתבו 'בעיר שומרון " ) בירתא ( " העיר שבמדינת שומרון " ) מדינתא , ' ( " ביובל השנים שקדמו לכיבוש אלכסנדר הגדול . כל הפפירוסים הם מסמכים משפטיים , ולא מעט מהם נכתבו בפני הפחה וה'סגך של שומרון . בין ההפתעות שנמצאו בפפירוסים — שני אזכורים של השם סנבלט , או נכון יותר 'סנאבלט . ' בשני האזכורים נרשם סנבלט כאביו של פחת שומרון — פעם בטביעת חותם רשמית בכתב עברי קדום ] ' ) ישע [? יהו בן [ סנא ] בלט פחת שמרן , ( ' ופעם אחת במסמך הכתוב ארמית , שעניינו שייך לאמצע המאה הרביעית לפנה"ס ] ' ) ישע [? וע בר [ סנא ] בלט וחנן סגנא . ( ' משהוכח בעליל קיומם של שני אנשים בשם סנבלט , קל יותר — באופן פרדוקסלי — לקבל את עדותו של יוסף בךמתתיהו בדבר איש שלישי שנקרא בשם זה בימי אלכסנדר . ידוע לנו שהורשת משרות בכירות ( כגון זו של סטראפ = ] מושל נציבות , אחשדרפן ] או של פחה ) מאב לבנו הייתה מקובלת באימפריה האחימנית . נראים הדברים , כי בית סנבלט החזיק במשרת פחת שומרון דורות אחדים , כפי שבני טוביה החזיקו במשרת פחת עמון . יתר על כן , ידוע לנו שנוהג הפפונימיה ( היינו קריאת ילד על שם סבו ) היה רווח , בתקופה זו דווקא , בקרב היהודים ושכניהם . עדות לכך הם בני בית טוביה , לגביהם מתועד נוהג זה לאורך תשעה דורות . הכוהנים הגדולים ביהודה בתקופה הפרסית וההלניסטית 72 פירוש זה לנתונים החדשים הצעתי לראשונה במאמרי ( לעיל , הערה , ( 31 עמי , 6-5 ובגרסה המתוקנת מאותה שנה , עמי . 189-188 דעות זהות או דומות הובעו באופן בלתי תלוי גם על ידי ויליאמסון ( לעיל , הערה , ( 51 וסיילי ( לעיל , הערה , ( 56 עמ' 73 . 158-156 ראו קרוס ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' 19-18 ולוח 74 . 61 ניתן למצוא דפוסים מורכבים יותר של קריאת שמות ילדים , כקריאה על שם אחי הסב או הדוד ( המת , ( ושל פפונימיה — אצל בני השושלת החשמונאית . 75 חישוב זה מתבסס על שחזורו של ; B . Mazar , 'The Tobias ' , 1 ES , 7 ( 1957 ) , pp . 137-145 הנ"ל , בית טוביה , ' כנען וישראל , ירושלים תשל"ד , עמ' . 290-270

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר