פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:57

הדרך שבה הציג מחבר ספר דברי הימים את ממלכת הצפון היא נקודת מפתח להבנת מצב היחסים ששררו בין הישראלים שנותרו במחוזות שומרון והצפון , מזה , בין הקהילה היהודית בירושלים , שהונהגה בידי שבי הגולה , מזה . חוקרים הבחינו בעובדה שמחבר הספר נמנע מטיפול שיטתי בשושלות הצפוניות כדי להתרכז בתהילת בית דוד . מכאן הסיקו שבעיני מחבר ספר דברי הימים , עם ישראל זהה בעיקרו עם שבטי יהודה ובנימין , גישה המשתקפת בבירור בקטעי ההיסטוריה של עזרא ונחמיה , שצורפו לחיבורו על ידי עורכים מאוחרים יותר . אולם בחינה קרובה יותר של גישת המחבר לממלכת הצפון מפריכה מסקנה זו . שכן עם השמטת חלק ניכר מדברי ההיסטוריון הדויטרונומיסטי על ממלכת הצפון , הוא משמיט מיניה וביה גם את עניינם העיקרי — הפולמוס המתמשך נגד המחלוקות הדתיות ועבודת האלילים של הצפון . דברי הסיכום המובאים במלכים ב , יז ז-כג בקשר לנפילת שומרון , התולים את הסיבה לאירועים הללו בחטאי ירבעם והצפון , מושמטים בדברי הימים ; וכן גם תיאור הבאת הנכרים , pxV שבמלכים ב , יז כד-מא . אין ספק , שלו ביקש מחבר ספר דברי הימים חומר לפולמוס אנטי שומרוני או בסיס רעיוני לאידאולוגיה בדלנית , היה יכול למצוא אותם בקטעים אלה . אך מסתבר כי הוא לא בחר להתעכב על עניינים אלה . משימתו הייתה למשוך את בני הצפון חזרה לירושלים ולבית דוד , ולא לדחותם . היו שראו בנאומו של אביה בדברי הימים ב , יג ד-יב תוספת אנטי שומרונית של מחבר דברי הימים . הנאום מגנה את חטאות ירבעם מרידתו , פולחנו ודחייתו את הכהונה מבית אהרון ואת הלוויים . אולם בה בעת הנאום טוען שהשלטון על כל ישראל הוענק לנצח לדוד ולבניו בברית עולם , והוא מסתיים בזעקה . 'בני ישראל אל תלחמו עם ה' אלהי אבתיכם כי לא תצליחו . ' נראה כי קל יותר להבין את הנאום כקריאה לישראל לשוב אל מלכם החוקי ואל הפולחן החוקי של ירושלים ולכוהניה , מאשר כפולמוס אנטי שומרוני . אופן הצגת פועליהם של חזקיהו ויאשיהו על ידי מחבר דברי הימים מעניק סיוע רב משקל לדעה , שבראש מעייניו היה חידושה של הממלכה המאוחדת של יהודה וישראל הנשלטת מציון , וכי תקווה זו הובעה לא במונחים של הגשמה אפוקליפטית , אלא במונחים של מציאות מדינית מידית . תיאור קריאתו של חזקיהו לכל בני ישראל ' ) מבאר שבע ועד דן ( ' בדברי הימים ב , ל ה-יא , יח , מניח , כי הצפון מאוכלס בבני ישראל , ואחדים מהם הוא . אכן , החיבור עודכן בשלב מאוחר יותר , לדעתי הדבר נעשה במהדורה שנייה , ( Chr ) שנספחה לסיפור עזרא , שלב המשתקף בגרסה המוקדמת של עזרא החיצוני , ולבסוף במהדורה שלישית , ( Chr 3 ) אשר עיבדה מחדש את כל הקורפוס ושילבה בו את זיכרונות נחמיה לפרטים ; ראו קרוס ( לעיל , הערה , ( 31 ומחקריו הקלסיים של 52 S . Mowinckel , Studies zu clem Buche Ezm-Nehemiah , I-III , Oslo 1964 דאו בייחוד ויליאמסק , שם , חלק ב . 53 עם זאת , לא כל האזכורים של חטאי הצפון הושמטו בתיאורו של מחבר דברי הימים . גם לא בחומר הייחודי שלו . לבד מנאום אביה שבדברי הימים ב , יג ד-יב , שיידון להלן , ראו דברי הימים ב , כ לה-לז ; כה ז , ב , ועוד . דברי הימים ב , כח ט-טו הוא קטע יוצא מהכלל , המהווה תיאור מאתן להפליא של מעשה האיבה של ישראל נגד 'אחיהם' בני יהודה , ויחד עם זאת מבליט את שבחם של אחדים מראשי בני אפרים .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר