|
עמוד:56
הראשון . האידאולוגיה של בעל ספר דברי הימים הקדום מחדשת את האידאולוגיה הקדומה של מלכי יהודה — בחירת דוד , בחירת ציון — כפי שהיא בוטאה במהדורת המאה השביעית לפנה"ס של 'ההיסטוריה הדויטרונומיסטית . ' וכפי שנוסחה מחדש ביחזקאל , פרקים מ-מח , ובייחוד בנבואות חגי וזכריה . בחגי ובזכריה , המלך והכוהן הגדול מהווים כעין דיארכיה — בן דוד ובן צדוק . ה' מכנה את זרובבל 'עבדי , ' ומבטיחו ' ושמתיך כחותם כי בך בחרתי . ' זכריה ( פרק ג ) רואה בחזונו את יהושע הכוהן הגדול כשהוא מוכתר בצניף ומלובש בגדי כהונה , ומלאך ה' מכריז : 'שמע נא יהושע הכוהן הגדול אתה ורעיך הישבים לפניך כי הנני מביא את עבדי צמח . ' בספר דברי הימים הקדום , 'ההקבלה בין בניית המקדש הראשון בהנחיית דוד ( ושלמה ) ובין בניית המקדש השני בהנחיית זרובבל בולטת מכדי שתהיה מקרית , והיא הייתה אל נכון חלק מהמבנה המקורי של החיבור . ' קיצורו של דבר , חיבורו של בעל דברי הימים הקדום נועד לתמוך בתכנית של חידוש המלוכה בראשות זרובבל , של בניית המקדש מחדש ושל חידוש פולחנו בהנהגת יהושע . לדעת כותב שורות אלו , בעל ספר דברי הימים הקדום הגיע רק עד עזרא ג יג ( עזרא החיצוני ה סב , ( היינו עד לחגיגת חנוכת הבית השני . העתיד פרוש לפניו , ומלאכת חידוש המוסדות הקדומים מתקדמת יפה ; הכול חדור ציפייה לבאות . במקום זה מגיעה יצירת בעל דברי הימים , שהיא מעיקרה חיבור פרוגרמטי או תעמולתי , לסיומה ההגיוני . חנוכת המזבח וייסוד בית המקדש השני , ובציפייה לשיקומם המלא של מוסדות ישראל העיקריים , המתמקדים בבית דוד ובבית ה . ' לדיון מפורט במהדורות השונות של מחבר ספר דברי הימים , ראו קרוס , לעיל , הערה . 31 47 כל הראיות מצביעות על כך , שמחבר דברי הימים השתמש רק ב'מהדורת יאשיהר של החיבור הדויטרונומיסטי . ( Dtr , ) ראו מה שכתבתי : . 1973 , pp . 274-289 Structure of the Deuteronomistic History' , Canaaniie Myth and Hebrew Epic . Cambridge , MA F . M . Cross , Themes of the Book of Kings and the וכמו כן The Editions of Kings in the 7 th-6 th Centuries S . L . McKenzie , 'The Chronicles Use of the DeuteronomisticHistory' , HSM , 33 ( 1984 ); B . Halpern & D . Vanderhooft , . B . C . E ' , huca , 62 ( 1991 ) pp . 179-244 חוקרים אחדים עמדו על סטייתו של מחבר דברי הימים מנושאיו של הדויטרונומיסט הגלותי , אך הם ייחסו אותה למגמה הדוקטרינרית של מחבר דברי הימים . ייתכן שהצדק עם ניתוח זה , בחלקו לפחות , אולם ייתכן ש'סטייתר נגרמה גם בגלל שימושו , Dtr , ^ אשר תאם לחלוטין את מגמתו . 48 חגי ב כג . 49 זכריה ג ח ; השוו ד יד . 50 ראו D . N . Freedman , 'The Chronicler ' s Purpose' , CBO , 223 ( 1961 ) , pp . 439-440 51 מחקרים אחדים שנערכו לאחרונה על מחבר דברי הימים הקדום ניסו להציב את חתימת חיבורו בדברי הימים ב , לו כא , לפני פרסום הצהרת כורש . כך בספריהם החשובים של the Bookof Chronicles , Cambridge 1977 h . g . m . Williamson , Israel w ושל ש' יפת , האמונות והדעות בספר דברי הימים ומקומן במחשבה המקראית , ירושלים תשל"ז . לא מצאתי דבר בנימוקי יפת וויליאמסון שישכנעני לקבל את ההנחה שמחבר דברי הימים סיים את חיבורו המקורי בסיום הגלות , אך כתב את ספרו מאה שנים ויותר מאוחר יותר . לדעתי , חיבורו של מחבר דברי הימים נועד לפרסם תכנית — דבר שהיה אופייני לרוב ההיסטוריוגרפיה המזרח תיכונית הקדומה אס לא לכולה . על כן , יהא זה מוזר ביותר , אם לא אבסורדי , לו כתב המחבר את ספרו זמן כה רב אחרי הגלות ולא עדכן את תיאור המאורעות עד לימיו
|
רשות העתיקות
|