|
עמוד:54
המקדש בירושלם עד שנת שתים למלכות דריוש מלך הפרסים . ' נוסף על כך , האיגרת כפי שהיא מובאת בעזרא החיצוני מתייחסת לפעילות היהודים במילים אלה : ... ' את העיר המורדת והחוטאת הם בונים , את שוקיה וחומותיה הם משכללים , ואת יסודות המקדש הם מניחים . ' גרסה זו מחזקת את הנטייה לייחס את האיגרת לימי ששבצר . יש רגליים לסברה שששבצר אמנם עסק בבנייה בעיר עד שמאמציו הופסקו . נימוק נגד ייחוס התעודה לימי מלכותם של כורש או כמבוזי , או לראשית ימי דריוש , הוא ייחוסה בשני ספרי עזרא אלה לימיו של ארתחשסתא . רוב החוקרים סברו שהתעודה הועתקה ממקומה הנכון בשני הספרים , פשוט משום שתעודות העוסקות ביצרים' קובצו בהם יחד על פי נושאיהן ולא על פי סדרן הכרונולוגי . ואולם אין בשיקול זה כדי להסביר את הסדר השונה בשתי העריבות המאוחרות של המכלול דברי הימים עזרא נחמיה , את החתימה , או את אזכור ייסוד המקדש בספר עזרא החיצוני . אפשרות אחרת היא להניח שנפלה טעות בשמו של מלך פרס — ארתחשסתא או כורש . כך אמנם סבר יוסף בן מתתיהו , ושיער שהכוונה לכנבח י . הוא היה מודע לבלבול הרב השורר בתיאור המקראי ובמקורות אחרים בעניין הכרונולוגיה הפרסית , ולכן בנה כרונולוגיה משל עצמו . אם כן , העובדה שהוא מייחס את התעודה לימיו של כנבוזי איננה מבוססת ככל הנראה על מקור שעמד לפניו אלא על ניחוש שלו עצמו . לאחר מכן העריך יוסף בן מתתיהו שבניית העיר והמקדש הופסקה למשך תשע שנים , עד שחודשה בשנת שתיים למולכו של דריוש . לעומת זאת , ייתכן , שדעתו של יוסף בן מתתיהו שאיגרת רחום מוקדמת עדיפה על רוב שחזורי החוקרים . במקומות אחרים נמצאות עדויות ברורות , הן לעדיפותה של גרסת ספר עזרא החיצוני במספר קריאות , והן לעדיפותו של סדר הסיפור כפי שהוא בספר עזרא . דיו רב נשפכה בחקר היחסים בין היהודים לבין השומרונים בימי זרובבל . בשני קטעים בספר עזרא נמסר על ניסיונות לסכל את תכניתם של זרובבל , יהושע הכוהן הגדול ושבי הגולה , בייחוד את התכנית לבנות מחדש את בית המקדש . הקטע הראשון , יחידה של The Composition of Esra I-IV . JTS , / VS . 34 ( 1983 ) , pp . 1-30 , H . G . M . Williamson . ושל הלפ ^ ן , לעיל , הערה 38 . 20 עזרא החיצוני ב יז . אין ספק שהמקבילה בעזרא ד יב מסורסת . השוו את הנוסח המקורי , המשוחזר , של עזרא החיצוני עם עזרא ד יב : [ ... ] בנין שוקיה ושוריא משבלל ן ואשי היכלא יהבן ( עזרא החיצוני ) [ ... ] בנין שוריא שכללו ואשיה יחיטו ( עזרא ) מן הראוי לציין ששחזרנו כאן כתיב קדום . לאור הקשרי הדברים ( עזרא החיצוני כ יח , עזרא ר יד , ( יש להימנע בשחזור משימוש בלשון עבר ; אין ספק שהמילה 'שוקיה' נשמטה בגלל הבלעה ( הפלוגרפיה , ( ואל נכון הוא הדין במילה 'היכלא' ( שים לב לצירוף האותיות 'י ה [ ח ] י' החוזר . ( גם יוסף בן מתתיהו קורא כאן 'היכלא , ' ודבק ככלל בנוסחת עזרא החיצוני ( קדמוניות יא , 39 . ( 22 ראו עזרא ה טז ; עזרא החיצוני ו יט . השוו חגי א ד ; ב טו-יח , וזכריה א טז ; ד ח ; ח ט . וראו גם הריון אצל קרוס , לעיל , הערה 40 . 31 קדמוניות יא , 41 . 30-21 ראו להלן .
|
רשות העתיקות
|