ישראל אפעל ' השומרונים ' במקורות האשוריים

עמוד:35

878 בקירוב , לאחר שהוכרע המאבק , שארך כארבע שנים , בינו ובין תבני בן גינת ( השוו מלכים א , טז טו-יח , כא-כג . ( סביר להניח שגם מאותו פרק זמן עברו מספר שנים עד שנקראה הממלכה בשמו ( אולי לא אירע הדבר קודם שעלה אחאב למלוכה בשנת , 871 / 0 כלומר רק לאחר שהוברר קיומה של שושלת הנושאת את שמו . ( האזכור הקדום ביותר של 'בית עמרי' קשור למסעו של שלמנאסר השלישי לסוריה וארץ ישראל בשנת , 841 כמה חודשים לאחר שהושמדה שושלת בית עמרי בידי יהוא . נראה אפוא שהכינוי 'בית עמרי' נוצר בין השנים . 842-871 / 0 השם 'בית עמרי' מצוי אך ורק בכתובות המלכים האשוריות , בעוד שבכתובות הלא ספרותיות משמש תמיד הכינוי 'השומרונים . ' ( השם 'בית עמרי' אינו מופיע אף פעם ככינוי מוצא ( גנטיליקון . ( היקרויותיו בכתובות המלכים הן כדלהלן : בכתובות שלמנאסר השלישי : קבלת מס מ'יהוא בן עמרי . ' בכתובות אדד נררי השלישי : ( pK ) ' בית עמרי' נכנעה והעלתה מס למלך אשור יחד עם ( ממלכות ) צור , צידון , אדום ופלשת . ראו 280-281 , קק . a . l . Oppenhein , ANET , בכתובות שלמנאסר השלישי נמסר כי קיבל מס מאת ' יהוא בן עמרי . ' אין להבין ביטוי זה כפשוטו , כי אם במשמעות 'יהוא מבית עמרי' ( ראו הערה , 7 להלן . ( אין להתפלא על שסופריו של שלמנאסר השלישי הוסיפו להשתמש בשמה של שושלת , אשר חוסלה זמן קצר קודם מסע המלחמה הנדון , אך הימצאות הכינוי 'בית עמרי' בכתובות תגלת פלאסר השלישי וסרגון , 120 100 שנה אחרי השמדתה של שושלת בית עמרי , דורשת הסבר . סברה מקובלת היא שהמונח 'בית עמרי' נודע לסופרים האשורים באמצעות תיווך ארמי . אולם ראוי לזכור כי בכתובת המלך הארמית שנתגלתה לאחרונה בתל דן , שמוזכר בה יהורם ( אחרון מלכי שושלת עמרי ) וזמנה נקבע לשנות הארבעים של המאה התשיעית לפנה"ס בקירוב ( לימי מלכות חזאל בדמשק , ( נקראת ממלכת הצפון בשם 'ישראל' ;/ £ / . 45 [ 19951 , pp . 1-18 A . Biran & J . Naveh . The Tel Dan Inscription : A New Fragment . ) גרסה מקוצרת של מאמר זה , ראו א' ביק וי' נוה , 'הכתובת מדן , המצבות והחוצות , ' קדמוניות , כח [ תשנ"ה , [ עמ' . ( 45-39 מכאן מסתבר , שבעקבות הפיכת יהוא , פסק השימוש בשם 'בית עמרי' בכתובות מלכי ארם דמשק לציון ממלכת ישראל . במצב ידיעותינו הנוכחי נתפס הכינוי 'בית עמרי , ' בכתובותיהם של מלכי אשור במאה השמינית לפנה '' ס , כציון מאובן , פרי מסורת הסופרים המלכותיים האשורים , שהוסיפו להחזיק בו גם לאחר שפסק לשמש בכתובות של מלכי ארם דמשק . עיינו עוד בהערה הבאה . תופעה זו עשויה להתבאר בשמרנותה של מסורת הכתיבה של סופרי כתובות המלכים ובחלותם במהדורות קודמות . לעומת זאת נראה , כי בתעודות הלא ספרותיות משתקפת המציאות ביתר דיוק . במקורות הנאו אשוריים מתגלה נטייה להימנע מצורה גנטילית של שמות שהרכבם "' "BTt " 7 w במקום זאת ניכרת העדפה של הצורה , mar PN ראו פרפולה ( לעיל , הערה , ( 1 עמ' . ( Aiiini . - '" Agusi . - ™ Amukani . - Bahiani , - Dak ( k ) uri . - 'Halupe . - ™ YakTn . - Zamdni . - ™ Zeruaja mar ) 92-75 היוצאים מן הכלל שנרשמו שם הם "" Bit Ha ' raju ABL 1093 : 6 k » rBit-m Ammanaja OIP II 30 : 55 ; ADD 11 10 : 10 ; ABL 632 : 2 : '" Bit U / Amu-ktmaja AB / , 194 rev . 2 . 9 ; 934 : 3 ; ; ITP , Summ 7 rev . 10 ראו לעיל הערה . 4 כתובת כלח , שורות 114-12 ראו 35 ( 1973 ) . pp . 148-149 H . Tadmor . 'The Historical Inscriptions of Adad-nirari IIP , Iraq ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר