מרדכי כוגן הפולמוס המקראי הקדום נגד תושבי שומרון

עמוד:29

שהוחזר מן הגלות בצו מלכותי כדי להורותם 'את משפט אלהי yw , 7 ( פסוק כז . ( בד בבד עם דתם החדשה , המשיכו מתיישבי שומרון לעבוד את אלוהיהם הראשונים שאותם הביאו מארצות מוצאם . רכך , לפי הנמסר כאן , התפתח בבית אל פולחן סינ ק רטיסטי , ישראלי אלילי , שלא היה שונה בהרבה מן הפולחן שהיה נפוץ בצפון הארץ בימי ממלכת ישראל . כתוב שני , עזרא ד א-ה , מתאר את פעולת שבי הגולה כשניגשו לבנות את בית המקדש בראשית התקופה הפרסית . הופיעו לפניהם נציגי הקהילה שבשומרון וביקשו להשתתף בבנייה , כי לדבריהם 'ככם נדרוש לאלהיכם ולא [ קרי : לו ] אנחנו זבחים מימי אסר חדן מלך אשור המעלה אתנו פה' ( פסוק ב . ( אך הם נדחו ללא הסבר , ומשום כך היו למתנגדי חידוש המקדש למשך שנים רבות . אליבא דרוב החוקרים , שני הכתובים ( מלכים ב , יז כד-לג ועזרא ד א-ה ) משלימים זה את זה . 'יש מקום לסבור שהוא [ מלכים ב , יז ] תוספת בתר גלותית לספר מלכים , המשקפת את המרירות הגוברת של זמנים מאוחרים' -, מסורת זו אינה 'אלא כתב פולמוס שנערך בתקופת שיבת ציון , ובעצם הימים ההם שולב בספר מלכים , כדי לספק לשבי הגולה עילת 'דה יורה' לדחייה 'דה פקטר כלפי תושבי . 'pxn אך למרות ההסכמה הרווחת בין החוקרים לקריאה זו של עזרא ד , אין כל חובה לפרשו כתלוי במלכים ב , יז או כמשלים אותו . נהפוך הוא . יש סיבות טובות המצביעות על אי תלותם של שני הכתובים זה בזה . רק בתיאור הקצר בעזרא ד א-ה ובמבוא למכתבו של רחום בעזרא ד ט מוזכרים שני מלכי אשור , אסרחדן ואסנפר ( הוא אשורבניפל ) 5 לזיהוי האלים השונים , ראו : Tartak ' , Dictionaryof Deities ; Sukkoth-Benoth Nibhaz ' . op . cit ., cols . 1172-1174 and Demons in the Bible , Leiden 1995 , cols . 195-197 , 1553-1556 ; 1584-1586 ; A . Livingston . M . Cogan , 'Ashima '; 'Nergai ' , op . cit ., cols , 1170-1172 ; A . R . Millard , 6 הכתובות ההיסטוריות של אסדדודון איק מזכירות הבאת גולים לשומרון , אם כי ידוע שנלחם רבות במערב . הגליה כזאת התרחשה אולי במהלך המסע למצרים בשנת 671 לפנה"ס , כאשר כמה מדינות וסאליות , ששיתפו פעולה עם המורד המצרי תרהקה , נענשו ; השוו לטקסט השבור d . d . Luckenbiii , Ancient Recordsof Assyria and Babylonia , II . Chicago 1927 , par . 584-585 רמז נוסף לפעולת אסרחדון Vs-w-pxa נמצא אולי בישעיה ז ח , הקובע שיבעוד ששים וחמש שנה יחת אפרים מעם . ' אם נחשב את התאריך מימי המלחמה הסורית האפרימית נגר יהודה 735 ) לפנה"ס בקירוב , ( נגיע לימי מסעות אסרחדון במערב . ראו סקירת החישובים במקורות קדומים אצל שד"ל , ספר ישעיה , פדובה , 1867 לפסוק זה ; וכן י , 0 . Kaiser , Das Buch des Propheten Jesaja : Kapitel 1-12 , Gottingen 1981- שם . ( eds . ) , Israel ' s Prophetic Heritage : Essays in Honorof J . Muilenburg . New York & London 1962 . H . H . Rowley . 'The Samaritan Schism in Legend and History ' , B . W . Anderson & W . Harrleson 7 p . 212 8 ש' טלמון , 'מסורות במקרא על ראשית תולדות השומרונים , ' י' אבירם ( עורך ps , ( שומרון , הכינוס הארצי השלושים לידיעת הארץ , ירושלים תשל"ד , עמ' Polemics and Apology ; 72 ; Literature : Composition and Redactionof the Biblical Text , Berkeley 1981 , p . 67 in Biblical Historiography — 2 Kings 17 : 24-41 ' , R . E . Friedman ( ed . ) , The Creationof Sacred Sh . Talmon , ד , שוו גם ; Wiirthwein , Die Bucher der Konige , l . Kdn lT — 2 . Kon 25 , Gottingen 1 984 , pp . 402 ^ 03 E . מזווית אחרת ראו נ' נאמן , 'שכם וירושלים בימי גלות ככל ושיבת ציון , ' ציון , נח ( תשנ"ג , ( עמ' . 31-26

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר