מרדכי כוגן הפולמוס המקראי הקדום נגד תושבי שומרון

עמוד:28

מרדכי כוגן הפולמוס המקראי הקדום נגד תושבי שומרון מרביתם של הדיונים במוצא השומרונים פותחים בניתוח סיפורם של גרי האריות , אותם זרים שהביא מלך אשור ליישב את שומרון לאחר כיבושה ( מלכים ב , יז כד-לג ;( ובדרך כלל , מסקנות ניתוח זה מיושמות בפירוש כתובים אחרים מתקופות אחרות , המזכירים את תושבי שומרון ( כגון עזרא ד . ( אך כפי שנטען בהמשך , תיאורי המקרא השונים על הפולחן , שנהג אצל תושבי שומרון הראשונים , אינם אחידים , ומאחורי כל תיאור עומדת גישה נפרדת לשאלה המרכזית : האם להתיר לשומרונים לבוא בקהל ישראל . היחידה המקראית הבסיסית האמורה ( מלכים ב , יז כד-לג ) היא פרי עטו של עורך ספר מלכים , ומשקפת את עמדת האסכולה המשנה תורתית . מבחינתו , כל ישראל גלו מן ? pan בשל חטאתם , ובשטחים שהתפנו , נושבו אנשים 'מבבל ומכותא ומעוא ומחמת וספרוים' אשר ירשו את מקומם של גולי ישראל ( פסוק כד . ( מתיישבים חדשים אלו אימצו את פולחן אלוהי ישראל לאחר מכת האריות שפרצה בהם . פולחן זה למדו מפי כוהן ישראלי , 1 היחידה מלכים ב , יז לד-מ היא סעיף נפרד , שאינו קשור בקודמו ; נושאו המשך חטאתם של בני ישראל השרויים בגלות , ואץ לו עניין בתושבי שומרון החדשים . ראו דבריי המפורטים JBL , 97 ( 1978 ) . pp . 40-44 m . Cogan , . . 'Israel in Exile — The View of a Josianic Historian אשל מקבל את ההפרדה בין יז כד-לג ולד-מ לבין ההמשך , יז לד-מ , אך הוא מזהה את ישראל ביחידה השנייה כעם ישראל שנשאר בארץ תחת השלטון האשורי — וראו ח' אשל , 'השומרונים בתקופות הפרסית וההלניסטית : התהוותה של עדה דתית , ' חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה של האוניברסיטה העברית בירושלים , תשנ '' ד , עמ' . 57-6 2 ננסה כאן להבחין בין השומרונים שנפרדו מן הקהילה היהודית בירושלים מאוחר יותר , בימי בית שני ( ככל הנראה בימי בית חשמונאי ;( כך , Samaritan Sect , Cambridge . ma 1968 J . D . Purvis , The Samaritan Pentateuch and the Originof the לבין המתיישבים שהובאו למקום כמהלך התקופה האשורית . הבחנה זו קלה יותר בלועזית , שנוהגים בה שני שמות : = Samaritans שומרונים , = Samarians" ! תושבי שומרון . 3 הכתוב מדבר ב'מלך אשור' אשר יזם את העברתם לשומרון , מבלי לציין את שמו . מתעודות אשוריות נלמד ששלמנאסר ( החמישי ) הנזכר במלכים ב , יז ג , למרות שכבש את שומרון , לא הספיק להגלות את ישראל ( פסוק ו ) לפני מותו ; סרגון השני , יורשו תופס השלטון , הוא שהעביר גולים לשומרון מרחבי האימפריה לאחר שכבש אותה בשנית . לדיון מפורט בסוגיה זו , ראו H . Tadmor , The Campaigns of . Sargon II of Assur : A Chronological-Historical Study ' , JCS . 12 ( 1958 ) , pp . 33-40 גם לדעת נאמן , המערער על חלקו של שלמנאסר בנפילת העיר , היה זה סרגון שהכניע את שומרון ואכלסה בזרים , וראו ( 1990 ) . pp . 206-225 N . Na ' aman , 'The Historical Background to the Conquest of Samaria ( 720 BC )\ Biblica , 71 4 לזיהוי ערים אלו , ראו סיכום דיון אצל 1988 , pp . 211-212 M . Cogan & H . Tadmor , 11 Kings ( AB ) , Garden City , NY

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר