שמריהו טלמון מסורות בדבר השומרונים במקרא

עמוד:22

אפשר להניח , כי התיאור ה'עובדתי' של המאורעות שהתרחשו בשומרון קודם כיבושה בידי האשורים ואחריו . הנבדל באופן בולט מלשון המסגרת ההיסטוריוגרפית של ספר מלכים , נוסח בראשונה בלשון האכדית ונמסר במקרא בתרגום עברי אפרימי . ( ב ) השערה זו מתאששת על ידי ייחוד לשוני אחר , הבא בהערת העורך המשוקעת ביז כט , והוא השימוש בשם 'שמרנים , ' שאין לו אח באונומסטיקרן המקראי , לא בעברית ולא בארמית . יש להדגיש שבעניין זה אין אנו דנים ברכיב של חיבור היסטורי אפרימי , אלא כאמור בהוספה שהוסיף מסדר יהודאי של ספר מלכים . אולם לאור העניין המיוחד בתולדות ממלכת אפרים המשתקף במלכים ב , יז , ואולי כתולדה של הפריה לשונית , נראה כי בתוספת היהודאית הקצרה מהדהד הד יחידאי של מונח אשורי . כאמור , אין במקרא אח לכינוי התושבים ( הישראלים ) של ממלכת הצפון או של בירתה שומרון בשם ' שומרונים , ' כפי שמצינו בכתוב : 'בית הבמות אשר עשו השמרנים . ' ייחוד זה מפתיע במיוחד , משום ששמות עמים הנגזרים משמות ארצות וערים רווחים בספרות המקרא . היעדר שם התואר 'ש 1 מ רוני ' / ' ש 1 מרונים' מן האונומסטיקון המקראי בולט בספרי ההיסטוריוגרפיה , שבהם אנו מוצאים סמיכויות של שמות תואר , כגון 'מלך שמרון' ( מלכים א , כא א ; מלכים ב , א ג , ועוד , ( 'שער שמרון' ( מלכים א , כב י ; מלכים ב , ז א , ( בייחוד בספרים של תקופת שיבת ציון , ובכלל זה הקטעים הארמיים . אפילו סנבלט , מפקד 'חיל שמרון' בימי נחמיה ( נחמיה ג לד , ( לעולם לא נקרא 'שומרוני' אלא כונה בכינוי 'חרני' ( נחמיה ב יט , ( הנגזר משם המקום 'חורוך . אני נוטה להניח , כי גם הכינוי היחידאי 'שמרנים' ( מלכים ב , יז כט ) מקורו במונח גיאופוליטי אשורי , שנקלט על ידי סופרי המקרא , ואפשר שהוא בבחינת ציטוט ישיר . לדעתי , 'שמרנים' אינו כינוי היוצא על המחוז 'שמדינה' שבאימפריה האשורית , כפי שסוברים פרשנים אחדים , אלא על ממלכת אפרים , היא שומרון . האשורים נקטו כינוי זה לראשונה בימיו של אדד נררי השלישי 800 ) לפנה"ס לערך . ( באסטלה מתל אל רימה ( שורה שמונה , ( אדד נררי מתייחס למלך ישראל בזה הלשון : , ia- ' a-su sa-me-ri-na-a-a pDntn 68 בדוגמאות אחדות : אדומי ( דברים כג ח ; שמואל א , כב ט , יד ; 1 מלכים א , יא יד , ( אדומים ( מלכים א , יא א , יז ; מלכים כ , טז ו ; דברי הימים ב . כה יד ; כח יז . ( אפרתי ( שופטים יב ה ; שמואל א , א א : מלכים א , יא כו , ( אפרתים ( רות א כ . ( גבע 0 ) ני ( נחמיה ג ז ; דברי הימים א , יב ד , ( גבענים ( שמואל ב , כא א-ט , ( וכיוצא באלה . 69 גם בתעודות יב התכר כ'סנאבלט פחת שמרון' . Oxford 1923 , p . 113 , no . 30 , 1 . 29 A . Cowley , Aramaic Papyriof the Fifth Century B . C ., פפירוסים מוואדי דליה מדברים ב'בן [ סנא ] בלט פחת שמחן ' [ ( eds . ) , New Directions inBiblical Archaeology , Garden City , NY 1969 , p . 42 F . M . Cross , 'Papyri of the Fourth Century B . C . from Daliyeh ' , D . N . Freedman & J . C . Greenfield 70 ראו למשל . J . Gray , I and II Kings , London 1977 , p . 652 , 654 אין להניח כי השם sa-me-ri-na-a-a בכתב היתדות , כדומה ל'שמרנים , ' בא לתת ביטוי לעובדה שממלכת שומרון הפכה למחת האשורי ' שמרינה , ' בפי שהציע א' מלמט בריו ן באסטלת אדר נררי : . ( Name of King Joash ' , basor , 204 [ 1971 ] , pp . 37-39 "On the Akkadian Transcription of the ) כאמור , יש לראות בכינוי 'שמרנים' אזכור יחידאי באונומסטיקון המקראי של השם 'שמרוני , ' שאדד נררי נקט אותו לראשונה , ואחריו ציין בו תגלת פלאסר השלישי את מנחם מלך ישראל . ראו VT , 28 ( 1978 ) , pp . 113-118 M . Weippert , ? Jau [ a ] mar Humi : Joram oder Jehu , von Israel ?

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר