|
עמוד:7
שמריהו טלמון מסורות בדבר השומרונים במקרא נא ] אין במקרא אפילו מסורת אחת המדברת בשומרונים כחברי עדה דתית חברתית מגובשת , הרואים עצמם כבני ישראל המתייחסים על שבטי אפרים ומנשה מבית יוסף , ואת כוהניהם כמתייחסים על בית אהרן , והמקדשים את הר גריזים . האזכור האחד של הציק 'השמרנים' ( מלכים ב , יז כט , ( שאין לו אח במקרא , מכוון כנגד יושבי שומרון , בני ממלכת אפרים , שהוגלו מארצם בידי שלמנאסר מלך אשור ( מלכים ב , יז ו , כג ; יח יא . ( כיוצא בזה הניב הארמי היחידאי , 'קריה די שמרין' ( עזרא ד י , ( המציין את העיר שומרון , בירת ממלכת אפרים קודם חורבנה . כל הידיעות בדבר עדת השומרונים או עם השומרונים באות במקורות חוץ מקראיים , כלומר בספרות חז"ל ובכתבי סופרים בתר מקראיים , כישוע בן סירא ויוסף בךמתתיהו , וכן בברית החדשה ובכתבי אבות הכנסייה . בכתבי סופרים בתר מקראיים , השם 'שומרונים' בא לרוב בתעתיקים יווניים , iamapeii , iamapeitai בייחוד בכתבי יוסף בךמתתיהו . בן סירא נתן ביטוי לשנאתו ולזלזול שרחש לשומרונים במשל מספלי מדורג : 'בשני גוים קצה נפשי , והשלישי איננו עם , יושבי שעיר ופלשת , וגוי נבל הדר בשכם' ( בן סירא נ לז-לח . ( גם יוסף בךמתתיהו כינה אותם לא אחת ' אנשי שכם' , ( Dikimitai ) והעליל עליהם כי הם עובדי אלילים , וכי הפצירו באנטיוכוס אפיפנס שיתיר להם לקרוא את שם האל זאוס הלניוס על מקדשם שבהר גריזים ( קדמוניות 1 השם 'שומרונים' ' ) שמרנים ( ' באותיות רגילות יוצא בחיבור זה על בני ממלכת אפרים , ואילו שומרונים באותיות מודגשות מכוון כנגד העדה שהתגבשה בימי הבית השני . 2 ראו לעניין זה את המאמר של ד' שוחץ , בכרך זה . 3 כגון מתי י ה ; לוקס ט כו-נב , r יא-יט ; יוחנן ד א-מב , ח מח-נא ; מעשי השליחים א ח ; טו ג , וכיוצא באלה . לעניין 'השומרוני הטוב' ( לוקס י כה-לזא ראו ש' טלמון , "' שומרוני טוב" או "ישראלי טוב , '"? קתדרה , 80 ( תשנ"ו , ( עמ' . 30-19 4 מקורות אלה קובצו יחד בספרו הקלסי של . Sect Their History , Theologyand Literature , Philadelphia 1907 , pp . 1 54-203 J . Montgomery , The Samaritans : The Earliest Jewish פרסומים מאוחרים יותר לא העשירו את ידיעותינו בסוגיה זו . ראו בין היתר : י' בן צבי , ספר השומרונים ( מהדורה מתוקנת בעריכת ש' טלמון , ( ירושלים תש"ל ; 5 N . Schur , Historyof the Samaritans . Frankfurt a / M 1989 ראו , למשל , קדמוניות היהודים ט , יג , ; 291 יא א , 340 , 114 וכיוצא באלה . 6 אפשר כי המשל אינו של המחבר עצמו , ומכל מקום שובץ שלא במקומו . ראו ספר בן סירא השלם , מהדורת מ"צ סגל , ירושלים תשי"ג , עמ' "Ben Sira" and the Foolish People ; 352-350 JNES , 34 ( 1965 ) , pp . 88-94 J . D . Purvis , , of Shechem
|
רשות העתיקות
|