III. תשובון - תשובות לשאלות ההכנה לבגרות

עמוד:163

. 2 אפשר להדגים את דברי קאסוטו באמצעות הניתוח שהציע חוקר המקרא פוקלמן . עיינו בניתוח זה בעמ י . 3 . 126 בבראשית א 28 , ה ' מברך את האדם שיפרה וירבה וימלא את הארץ . לעומת זאת , אנשי מגדל בבל שואפים למגדל שראשו בשמים " , פן נפוץ על פני כל הארץ " : אלוהים התכוון שיתרבו ויתפרסו לרוחב , ואילו אנשי מגדל בבל שואפים לגובה ומנסים להימנע מהתפרסות על הארץ . תשובות לשאלות התרגול המסכם ( המופיעות בעמי ( 153 . 1 בכל ימות הבריאה מלבד השבת אלוהים יוצר ובורא . לעומת זאת ה י בריאה' או ה ' תוצר' של השבת הם העדר העשייה , השביתה . לשאלה "מה עשה אלוהים בשבת " אפשר לענות : "שבת מכל מלאכתו " . ייחודה של השבת הוא בהעדר העשייה . את כל ימות הבריאה אלוהים חותם ב " ויךא אלהים כי טוב" את השבת אלוהים מייחד בכך שהוא מקדש אותה . היום השביעי הוא הדבר היחיד המקודש מתוך כל שאר הימים ותוצרי הבריאה . קידוש השבת מייחד אותה ויוצר הפרדה בינה לבין שאר ימות השבוע . . 2 א . תפקידיו של האדם על-פי סיפור הבריאה ( פסי 26 ו - : ( 28- לפרות ולךבות ולמלא את הארץ - להרבות את המין האנושי . - לשלוט ביצורים החיים שברא אלוהים ( דגת הים , עוף השמים , חיה רומשת ) ובפרי האדמה ( נתתי לכם כל עשב זרע . ( ב . בפסוק 26 כתוב : "נןג ^ ' ה אדם בצלמנו כדמותנו " ... הקושי התאולוגי-דתי בפסוק זה הוא צורת הריבוי של אלוהים : נעשה , בצלמנו , כדמותנו . כיצד ייתכן שאלוהים הוא רבים ? ולא רק זאת אלא שהוא מעיד על עצמו ככזה ? תפיסה זאת מנוגדת לתפיסה המונותאיסטית של המקרא . הצעות להסבר : - ה ' מתייעץ עם המלאכים . - ה ' מדבר עם עצמו וצורת הריבוי היא ביטוי של כבוד . - גם בספרי המקרא יש פה ושם שרידים של השקפות שאינן מונותאיסטיות . ג . על-פי המיתוס 'אנומה אליש ' תפקיד האדם הוא לעבוד במקום האלים ולאפשר לאלים לנוח . מצד אחד , תפקיד זה דומה לתפקיד האדם בסיפור הבריאה המקראי , מכיוון שגם האדם הראשון מיועד לעבוד כעולם ולהיות בעל תפקיד . אולם האדם ב י אנומה אליש' הוא מעין משרת של האלים , ואילו לאדם בסיפור הבריאה ניתן ייעוד - לשלוט בבריאה . . 3 התופעה : יצירת תא משפחתי חדש של גבר ואישה . ההסבר : בראשית ב : 24 , "על כן י /_ נזכ איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד " . התופעה : האדם המתבייש במערומיו ולכן הוא מתלבש . ההסבר . * בראשית ג " . ?/ , ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי עיךמם הם ויתפרו ןגלה תאנה ויעשו להם חגרת " . התופעה : הנחש זוחל על גחונו והוא שנוא על בני האדם . ההסבר : בראשית ג : 15-14 , "ו יאמר יהוה אלהים אל הנחש כי עשית זאת ארור אתה מכל הבהמה ומכ יל חי-ת השדה על גחנך תלך ועפר תאכל כל ימי 0 י : י ] ל : ואיבה אשית בינך ובין האשה ובין זךעך ובין זרעה " ... התופעה : היריון קשה ולידה קשה אצל הנשים . ההסבר : בראשית ג ... " : 16 , הרבה ארבה עצבונך והרנך ב ^ צב תלךי בנים " ... התופעה.- הקושי כל בעבודת האדמה ובפרנסה . ההסבר : בראשית ג , וח "ארוךה האז מה בעבורך בעצבון תאכלנה ? מי חייך ... בזעת אפיך תאכל כי ^ חם " ... הם A א . על-פי פרק ג . 7 , "ותפקחנה עיני שניהם ו יךעו עיךמם ויתפרו עלה תאנה וי ^ שו להם חגרת . " כרגע שהאדם ואשתו אוכלים מפרי עץ הדעת הם יודעים . מה הם יודעים ? כי עירומים הם . הידיעה הזאת מביאה לבושה ולצורך לכסות את אזור החלציים ( את אברי המין . ( מכאן שהידיעה היא ידיעה מינית . ב . על-פי ד , י "והאדם יךע את חוה אשתו ותהר ותלד את קין . " ... על-פי רצף הפעלים בפסוק , נראה כי יש קשר של סיבה ותוצאה בין ה'ידיעה ' לבין העובדה שחוה בהיריון . מתוך המידע החוץ-מקראי שלנו , הקוראים , אנו יודעים מה מביא לכך שהאישה בהיריון . מכאן אפשר להסיק ולפרש כי המילה 'ידיעה ' משמעה קיום יחסי מין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר