7. מבול

עמוד:115

הסבירו כיצד אפשר לפרש את בראשית , 21 n ט , 17-8 כמכילות את שתי התגליות של האלוהים על האדם . בסיפור המבול שבתורה תהליך השינוי וההתפתחות בדרך שהאל מנהיג את העולם הוא תהליך פנימי . הוא מתחולל כולו רק בעולמו של האל האחד הבורא . ב י עלילות גלגמש ' השינוי בדרכי ההנהגה של האלים בעולם בא לידי ביטוי באמצעות עימות בין האלים בשאלות של מוסר . לאחר שאת-נפשתם יצא מהספינה הוא הקריב קורבן לאלים . במעמד זה הכריזה גבירת האלים : ... ' הימים האלה , שאזכור לעולם , שלא אשכח . שיבואו האלים לקורבן הקטורת ; אך אנלל - שלא יבוא לקורבן הקטורת ! משום שמבלי לחשוב הביא המבול , ולאנושות שלי קבע חורבן ' . בה בשעה בא אנלל . אנלל ראה את הספינה וחרה אפו ; התמלא בכעס על האלים האגג : ' איזה מין חי נמלט ? לא היה על אף אדם לחיות בחורבן ' ! ננךת פתח פיו ודיבר , אמר אל אנלל הגיבור : ' מי מעצב תכנית בלא אא ? היות ואא אחראי לכל מבצע ' . אא פתח פיו ודיבר , אמר לאנלל הגיבור : ' הרי אתה , הגיבור , יועץ האלים - איך יכולת להביא מבול מבלי לחשוב ? לבעל החטא הטל העונש ! לבעל הפשע שלם גמולו ! הרפה , שמא ייכרת ; היה סבלן , שמא [ יאבד . [ במקום שהבאת מבול , הלוואי וקם אריה והמעיט האנושות ! במקום שהבאת מבול , הלוואי וקם זאב והמנעיט ] האנושות ! במקום שהבאת מבול , הלוואי והושם רעב ונ [ ... את הארץ ! ( עלילות גלגמש , לוח יא , שורות ( 190-166 א . מהי העמדה שמציגה גבירת האלים בנוגע למבול ? ב . אא מעלה טיעון מוסרי לביסוס דעתו . הסבירו טיעון זה . אבל פן " , את קטת נתתי בענן והיתה לאות ברית ביני ובין ר , ארץ" ( בראשית ם , ע . ( פסטל 1950 , בקירוב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר