4. אישה

עמוד:66

עעד ראשון : הטקסט המקראי קראו פעם אחת את בראשית פרקים א ; 31-26 , ב . 25-4 , עעד שני : סיכום בריאת האישה מתוארת באופן שונה בשני סיפורי הבריאה . בסיפור הבריאה הראשון האישה נבראת עם האיש : "זכר ונקבה ברא אותם " . על פי התיאור בסיפור זה האישה אינה שונה מהאיש והיא שותפה שוות-זכויות לייעוד ולברכות של האיש . בסיפור השני האדם נברא יחיד , ורק לאחר שמתברר ש"לא טוב היות האדם לבדו " , ה' בורא את האישה מצלע האדם . על סמך תיאור זה הסיקו פרשנים במשך הדורות שהאישה בסיפור הבריאה היא משנית לגבר . ומאחר שהקביעה כי "לא טוב היות האדם לבדו " באה לאחר שהאדם קורא לבעלי החיים בשמות , הסיקו פרשנים שונים שה ' התכוון מלכתחילה שבעלי החיים יפיגו את בדידות האדם , ורק לאחר שניסיון זה לא עלה יפה הוא ברא את האישה . ההבדלים בין שני תיאורי הבריאה הובילו למסקנות שונות בקרב הוגים ופרשנים : - יש הרואים בהבדלים אלה ביטוי נוסף לכך שספרי התורה מורכבים מכמה מקורות . על פי השקפה זאת , למחבר הסיפור הראשון הייתה השקפה שונה מזאת של מחבר הסיפור השני באשר למעמד האישה . - פרשנים אחרים ניסו לתווך בין שני הסיפורים . יש המציגים את תיאור בריאת האישה בפרק א כתיאור כללי , ובתיאור שבפרק ב פירוט של תיאור זה . יש הטוענים שגם בתיאור השני אין עדיפות לאיש וכי אדם הראשון היה יצור חסר הגדרה מינית . לפי פרשנות זאת , בריאת האישה היא בעצם בריאת המיניות . עעד שלישי : שאלות לתרגול . 1 קראו בראשית א ; 31-27 , ב ; 25-18 , ג . 20 , יש הטוענים שמעמד האישה שונה בשני תיאורי הבריאה . בססו טענה זאת על שני סיפורי הבריאה . . 2 קראו בראשית ב ; 25-18 , שמות כו . 35 , א . יש הטוענים כי על פי התיאור בבראשית ב , 25-18 , האישה נבראה כיצור נחות מהגבר . בססו טענה זאת על הכתוב . ב . יש הטוענים כי האדם המתואר בבראשית ב היה יצור חסר מיניות שנוסר לשניים - חציו הוגדר כאישה וחציו כאיש . הסבירו כיצד אפשר לבסס טענה זאת על פירוש המילה 'צלע' בשמות כו . 35 , . 3 קראו בראשית ב . 25-18 , יש הטוענים שבתחילה התכוון ה ' שבעלי החיים יפיגו את בדידות האדם , ורק לאחר מכן , כשניסיון זה לא עלה יפה , הוא ברא את האישה . הסבירו כיצד אפשר לבסס טענה זאת על הכתוב . עעד רביעי : בדיקת תשובות בדקו את תשובותיכם בהתאם לתשובות שבעמ י . 158-157 עעד חמישי : תרגול מסכם לאחר שתסיימו את ארבעת הצעדים הראשונים בכל פרקי הספר , עיינו בעצות שבעמ י 152-148 ובצעו את התרגול המסכם שבעמי . 153

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר