3. אדם

עמוד:54

מזמור פב בתהילים יכול להתפרש כמקבילה לסיפור הזה : 4 עיינו בתהילים פב . אפשר לפרש את המזמור כ ' הדחת' בני האלים מתפקידם . בהתחלה היה כל אחד מבני האלים ממונה על הנהגתו של עם אחר בעולם . אבל בני האלים מעלו בתפקידם והנהיגו את ממלכותיהם שלא בדרכי הצדק . משום כך הם נענשו והפכו לבני תמותה . את מקומם בהנהגת העולם ממלא האל בכבודו ובעצמו . n . המונח יכני אלי בכתובות פיניקיות ואוגריתיות מבטא לעתים כינוס של כל האלים . ציינו איזה ביטוי בתהילים פב יכול לבטא כינוס כזה . 4 מהי התוכחה שמשמיע האל כלפי בני האלים ! 4 צטטו את הפסוקים המתארים את הענשת בני האלים . דו הסבירו כיצד פסוק 8 מבטא קריאה לאל לקחת את הנהגת העולם מידי יכני האלים / הסיפור על בני האלוהים ובנות האדם הוא סיפור חריג מאוד במקרא . כמעט שאין במקרא מקורות המערערים על היות האל אל יחיד ועל היותו שונה מהאדם , והסיפור הזה נחשב לשריד מיתולוגי שיחדר ' למקרא . יש להניח שההשקפה המקראית לא גובשה ביום אחד , וכי עד שהתגבשה התפיסה המונותאיסטית הצרופה נוצרו סיפורים , שבהם ההשקפה המונותאיסטית לא הגיעה לכלל פיתוח מושלם . התופעה המעניינת היא , שאפילו סיפור חריג כזה הולם בקווים כלליים את המגמות המקראיות הכלליות של ' אל אחד ואין בלתו . ' סיפור בני האלוהים ובנות האדם מתאים לכינוי שטבע הוגה הדעות פרנץ רוזנצווייג - ' מיתוס מונותאיסטי / שכן המיתוס הזה מגלם את אחד המאפיינים של התפיסה המונותאיסטית הישראלית - הפער שאינו ניתן לגישור בין אלוהים לאדם . אפרודיטה , תבליט , פרט ממזבח זאוס טבפךגסון ( בטורקיה של 180 jam לפנה"ס בקירוב . אפרודיטה היא אלת היופי והאהבה במיתולוגיה היוונית במיתולוגיה הרומית , שאימצה לחיקה את המיתולוגיה היוונית , היא מכו 1 ה 2 n < I המיתולוגיות של המזרח הקרוב היו קרובות והושפעו זו מזו , וכך יש המזהים את אפרודיטה היוונית עם עטתר המסופוטמית ועם עשתךת הכנענית . דמותה של אפרודיטה מדגימה יפה את הגבול המטושטט בין אדם לאלוהים במיתולוגיות אלה . אפרודיטה היא מוטא האהבה של אלים ובני אנוט כאחת , ובסיפורים עליה היא מנהלת יחסי אהבה גם עם אלים וגם עם בני אדם . בתמונה : ענק נופל לרגליה של אפרודיטה , הדורכת על פניו בסנדלה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר