3. אדם

עמוד:47

מהי נפש חיה ? מה הייתה גישתו של המספר המקראי בשאלת גוף-נפש ! מה טיבו של היסוד האחר שנפח האל לחומר שממנו יצר את אדם הראשון ! תשובות רבות ומגוונות הוצעו לשאלה זאת . הן מבוססות על פרשנות ומחקר של המקרא ; אבל רבות מהן משקפות גם את נקודת ראותו של הפרשן בנוגע לייחודו של האדם . בקרב הפרשנים של ימי הביניים היו שטענו שהביטוי 'נשמת חיים ' הוא היסוד האלוהי המשלים את היסוד החומרי כאדם . בפילוסופיה היהודית ובקבלה של ימי הביניים התפתח עולם מושגים שלם של חיי הנפש של האדם , והוא מבוסס על המילים הכתובות בפסוקים שאנו עוסקים בהם : נפש , רוח , נשמה . למרבה הפלא , אפשר למצוא קו מחשבה דומה בין חלק מן המיתוסים המסופוטמיים הקדומים ובין חלק מההגות היהודית שהתפתחה בימי הביניים . א . על-פי המיתוס 'אנומה אליש ' - האדם נוצר מטיט שנילוש יחד עם דמו של האל כנג , אחד מן האלים שהסיתו את תאמת להילחם באלים . על-פי המיתוס ' אתך-חסס' - האדם נוצר מטיט שלשה האלה עת עם דמו של האל וה-אל , גם הוא אל מורד . על-פי הפרשנים של ימי הביניים - משמעותו של הביטוי 'נשמת חיים ' שבבראשית ב 7 , היא ; יסוד אלוהי הניתן באדם . כיצד התיאורים שבמיתוסים מחזקים את טענתם של פרשני ימי הביניים ? ב . עיינו בבראשית א . 28-26 , כיצד מחזקים פסוקים אלה בבראשית את טענתם של פרשני ימי הביניים ? הנה קטע מפירושו של רש " ר הירש" לבראשית ב , זי ... " רק משה' נפח בו [ באדם ] נשמת חיים , הוא היה לנפש חיה . הנה זו SD מעלת האדם בן האלמות , וזה כל מקור חירותו . הנפש החיה של הבהמה - יסודה מעפר וסופה לעפר . לא כן הנפש החיה של האדם . מותר הארם מן הבהמה - לא רק ברוחו המשכלת ם , \ hv xwfojwj a ta אלא גם בנפשו החיונית . נפשו תלויה ברוח ולא בגוף ... בצאת הרוח מן הגוף אין הנפש החיונית נקברת עם הגוף " ... ( רש " ר הירש , חמשה חומשי תורה - ס 0 ר בראשית , עמי לד ) כיצד מפרש הירש את בראשית ב ? 7 , על מה הוא מבסס לדעתכם את פירושו ? כך תרגם אונקלוס" את בראשית ב 7 , לארמית : " וברא ה' אלהים ית אדם ? ?? : T : , ' T T T עפךא מן ארעא , ונפח באפוהי נשמתא ך חיי , והות באדם לרוח ממללא " . בתרגום חופשי לעברית : ויברא ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה , ויפח באפו נשמת חיים והייתה באדם לרוח מדברת . מהו היסוד הנוסף שניתן לאדם ואשר אינו קיים אצל שאר בעלי-החיים לפי תרגום אונקלוס ? יש הטוענים כי המשמעות המקורית של המילה 'נפש' היא 'גרון ' או 'צוואר , ' וכי רק כתקופה מאוחרת יותר היא קיבלה משמעויות מופשטות יותר . א . כיצד אפשר לפרש את בראשית ב 7 , לפי הפירוש הזה ? ב . קראו בתהילים קז 9 , ובישעיה ה . 14 , הסבירו כיצד אפשר לבסס על הפסוקים האלה את הטענה ש י נפש ' היא 'גרון . ' ' ? תרגום אונקלוס' - תרגום של חמשת חומשי התורה לארמית . אין בידינו מידע רודמשמעי באשר לזהותו של בעל התרגום ולתקופה המדויקת שבה פעל . חוקרים מעריכים שהתרגום הוא מן חמאה החמישית לםפירה . עוד על תרגום אונקלוס ראו עמ י . 1 47 ? רבי שמעון רפאל ( רש"ר ) הירש - ( גרמניה . ( 1888-1808 , מנהיג ציבור , הוגה דעות ופרשן של המקרא . עוד על רש " ר הירש ראו עמ י . 144

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר