2. מים

עמוד:29

כתב חוקר המקרא מ י וייס : " בצדק העירו על מזמורנו שהוא כעין סימפוניה על הנושא 'ויךא rarrtr את כל אשר עשה והנה טוב מאד' [ בראשית א imara irrc , מתאר ומדגים את ה'טוב מאוד' הזה שהוא הקשר התכליתי שבין כל היצורים . הטבע אינו אלא אורגאניזם נפלא המסודר ומודרך על ידי החכמה האלוהית . כל פרט משלים את השני , מועיל לשני . ועזרת-גומלין זו שבטבע היא היא החכמה שעליה מהלל משוררנו את הבורא ... ( מי וייס , המקרא כדמותו , עמ ( 89 קראו בתהילים קד את הפסוקים . 21-10 כיצד , על פי הפסוקים האלה , הפרטים כבריאה משרתים זה את זה ? יש הטוענים שמזמור קד בתהילים מבוסס על המנון מצרי קדום המהלל את השמש . המנון זה חובר , כנראה , בימי המלך המצרי 1 t [ net ! הרביעי , המכונה גם אח'נ . אתון . במאה ה14- לפני הספירה קבע אח'נאתון שהשמש היא האל המושל המרכזי במצרים . יש הרואים בקביעה זאת את המקור הקדום ביותר המבשר את המונותאיזם . הנה קטע מההמנון : תופע בהדר באפק השמים ... תשקע באפק מעךב-האךץ בחשבה כמו-מת ... כל ארי יצא ממאורת ! כל-הךמש ישבו . ( י " מ גרינץ [ מתרגם , [ מבחר הספרות המצרית העתיקה , עמ ' ( 124 א . קראו את הפסוקים 22-20 במזמור קד . ציינו שני פרטים דומים בין פסוקים אלה להמנון המצרי . ב . במזמור המצרי אל השמש שוקע , וחיות הטרף מנצלות את המצב ופוגעות ביצורים אחרים . במה שונה השקפתו של מחבר תהילים קד על האלוהות מהשקפת המחבר המצרי ? בססו את תשובותיכם על הפרק . צלמית עשויה ברונזה של האל רשף מן האלף הראשון לפנה"ס . נמצאה בביבל 1 ס . עיר פיניקית עתיקה בלבנון של am האל רשף היה אחד האלים הכנענ"ם-אוגרית"ם החשובים , והיה מופקד כנראה על הדבר והמגפות . רשף שבתמונה מחזיק כלי משחית שונים - גרז , 1 סכין א"דים וחרב , שבעזרתם הוא פוגע בבני האדם ובבעלי-הח"ם . רשף מופיע במקרא ובספרות חז"ל , ואולם במסגרת YD NDH המקראי להילחם בתפיסות לא מונותאיסטיות , רשף בדרך כלל אינו מוזכר כאל אלא כמלאך משחית , שליח הי ( למשל : דברים לב , ; 24 חבקוק ג 5 , ועוד )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר