|
עמוד:7
בתוך חמישים שנות מחקר ושישים וחמש שנות סיירות הגעתי למסקנה שעם ישראל הנחיל לאנושות לא רק את האמונה באל אחד ואת תורתו כתרבות רוחנית , אלא הוריש לאנושות גם תרבות חומרית חלוצית — בהמציאו חמש טכנולוגיות שתרמו לעיצוב נופי הארץ , והן : חקלאות המדרגות בהר ובמדבר ; אגירת המים והובלתם לכל חבלי הארץ ; חרושת העץ , האבן והמתכת במרומי הארץ בימי שלמה בזכות חזונו ומעשיו ( היו לו 150 , 000 חוצבים ובעלי מלאכה בהר ;( ארכיטקטורה בבנייה מפוארת , וסלילת מסילות ומעלות במדרוני ההרים . הבחנתי עוד , שעם ישראל היה כנראה הראשון בתולדות הארץ שנטע גם עצי יער . אברהם נטע אשל בבאר שבע כדי לסמל את השתרשותו באדמת הארץ ; שלמה בנה בריכות מים להשקות בהן "יער צומח עצים , " ומלכי יהודה נטעו אורן וברוש כדי להשתמש בהם לבניין תקרת בית המקדש ולעשיית כליו . נוכחתי גם שמקור השם "ציון" לירושלים הוא מהשורש "ציה" ושממה , ומתאים לתנאים הגיאוגרפיים והאקלימייים של עיר דוד : כי היא הנמוכה והחמה בהרי יהודה ; מזרחית על פרשת המים וסמוכה למדבר יהודה , כאשר נחליה זורמים אליו בלבד . דומני שתרמתי לאוצר תרבותנו נכס שבו מתקיים השילוב הנדיר הבין תחומי בחקר עברה של ארץ ישראל . מחמישה מקורות ינקתי את מחקרי : גיאוגרפיה , היסטוריה , תנ"ך , ארכיאולוגיה וגיאולוגיה . המלט המלכד אותם הוא ארץ ישראל , ואם יותר לי , גם — אהבת הארץ . אני חוקר את הגיאוגרפיה ההיסטורית של הארץ בכל התחומים ומכל ההיבטים ומיציתי אותם ביצירותי ובמחקרי . תרבות של עם היא סך כל עלילותיו , מפעליו והישגיו — ואת אלה של עם ישראל כללתי בספרי זה , על ארבעת פרקיו ונושאיו : א . היצירה והחלוציות הישראלית בציון ; ב . פיתוח הכלכלה ואוצרות המים של ארץ ישראל ; ג . מסעות בישראל ; סלילת המעלות בהרים והשיט בנמלי הים התיכון ; ד . היאחזות יהודית במדברות יהודה , בנגב , באדום ובסיני . הדברים פורסמו בעבר בכתבי עת שונים העוסקים בהיסטוריה של ארץ ישראל , וריכוזם בקובץ זה למען דורנו והדורות הבאים . מהי , אם כן , הקרקע שממנה ינקו שורשיו של עם ישראל , ומה הן הדרכים שהובילוהו להגשמת רעיונותיו הנועזים והמפתיעים ? הקרקע והמסילות מצויים באהבה לארץ ישראל ולתורת ישראל , ואלה הם סוד ההצלחה האינטלקטואלית , עוצמת התעוזה , חדוות המחשבה ושמחת היצירה המקורית והחלוצית של האומה הישראלית לדורותיה .
|
|