|
עמוד:ח
_האקטואליה . חלק מן הנושאים הותרנו אפוא פתוחים לדיון , והעדפנו להפנות למבחר ביבליוגרפי אשר ישמש את המורים והתלמידים כאחד . כיצד ניעזר בספר הלימודי בראש כל פרק מוצגת מפת העיר באותה תקופה . לאחריה — לוח האירועים המרכזיים . המקורות הראשוניים והמשניים מודגשים מבחינה עיצובית , ואמורים לשמש את המורה והתלמיד תוך כדי השיעור . ניתוח מפות ותמונות עשוי גם הוא לשרת את הלימוד האינטנסיבי בכיתה ובבית . על מנת למנוע כתיבה בתוך הספר , רצוי שהמורים יצלמו אותן מפות אשר תשמשנה עזרים דידקטיים תוך כדי תהליך ההוראה . מושגים ושמות הטעונים הבהרה מודגשים בגוף הטכסט , כאשר בשוליו ניתנים ההסברים וההרחבות . השאלות משולבות בתוך הפרק הינן מדרגות שונות : שאלות להבנת הנקרא , שאלות הדורשות מיומנויות חשבוניות או גאוגרפיות , ושאלות לניתוח והשוואה . בסוף כל פרק צורפה ביבליוגרפיה מצומצמת . רשימה נרחבת יותר ימצאו המורה והתלמיד בחוברת הביבליוגרפית על ירושלים לדורותיה , בהוצאת משרד החינוך והתרבות ויד יצחק בן צבי . ( 1992 ) טוב יעשו המורים המשתמשים בספר , אם יוסיפו קטעים ומאמרים על פי שיקול דעתם . ספר הלימוד הוא קובץ עזר הבא להנחות הן את התלמיד והן את המורה , והוא איננו בבחינת "כזה ראה וקדש . " החומר המובא בספר עבר תחת שבט הביקורת של מומחים רבים — איש איש בתחומו . אנו מודים לחברי ועדת הספר וליועצים , אשר קראו את החומר והעירו את הערותיהם והארותיהם החשובות . יעמדו על הברכה : מר צבי צמרת , מנהל יד יצחק בן צבי , שעקב אחר עבודת הצוות , קרא את כתב היד והעיר הערות חשובות מצד התוכן ומצד העניין הדידקטי . ללא עידודו ותרומתו ספר זה לא היה רואה אור . אנשי ההוצאה לאור , שלומית משולם וחננאל גולדברג , שעסקו במסירות בהכנת הספר ובהבאתו לדפוס . עובדי מסדרת יד בן צבי שסידרו את הספר במיומנות רבה . עובדי ספריית יד בן צבי , שסייעו בידינו בכל עת . המעמד יוסי סלמון ונועה נחום שסייעה בהתאמת המפות . תודה מיוחדת לאנשי האגף לתכניות לימודים , אשר עקבו מקרוב אחר מלאכת הכתיבה . מהדורה זו הינה מהדורת ניסוי . חשובה לנו מאוד תגובת המשתמשים בספר — הן זו של המורים והן של התלמידים . הנכם מוזמנים להעביר אלינו את הערותיכם . ולסיום , אין הלומד את תולדות העיר יוצא ידי חובתו אלא אם למד להכיר את העיר בכל חושיו וברגליו . הסיור הלימודי הוא חלק בלתי נפרד מהליך הלמידה . ירושלים , תשרי תשנ"ג צוות הכותבים
|
ישראל. משרד החינוך. המינהל הפדגוגי האגף לתכניות לימודים
|