השכונה הקראית בירושלים לאור הפרשנות הקראית על תחום שבת

עמוד:1

השכונה הקראית בירושלים לאור הפרשנות הקראית על תחום שבת משה גיל ברבע האחרון של המאה התשיעית בקירוב התחילה עליית הקראים לירושלים . היישוב הקראי בעיר התקיים והתפתח במשך המאות העשירית והאחת עשרה , עד אשר חיסלו אותו הצלבנים , כמוהו כעדת אחיהם הרבניים . הקראים היו על פי כל הסימנים מיעוט בקרב יהודי ירושלים , והם התגוררו בשכונה נפרדת , כי הלוא עלייתם התחילה למעלה ממאתיים שנה אחרי שהתחדש היישוב היהודי בירושלים , בימי הח'ליפה 3 } 7 לר אבן אלח ' טאב , כובש הארצות . קל להבין שנאלצו למצוא לעצמם מקום חדש בעיר . דנתי בפרוטרוט בענייניה של שכונת הקראים בספרי על . 5 x 7 z / " -w לאחרונה חלק על כמה מדבריי שם פרופ' חגי בן שמאי , והתפתח ויכוח בינינו . אף על פי שאיני מסכים בדרך כלל עם דבריו , אציין שעלינו להכיר לו תודה , כי ההסכמה הטוטלית ותמימות הדעים , יש בהן סכנה גדולה למחקר ההיסטורי . שכונת הקראים נקראה במקורות שלפנינו בכמה כינויים . את מקומה הגדירו שהוא ' צלע האלף היבוסי' ( יהושע יח כח , ( לכן נהגו יריביהם הרבנים לקרוא להם 'כת הצולעה' " הפירוש ' ) הסכוליון ( ' למגילת תענית ( לכ '' ג בניסן , ( מפרש את החקרא ן 'מצודת ציון היא עיר דויד / ומוסיף : 'זה הוא מקום הקראין עכשיו , ' עדות חד משמעית בדבר מיקומה של השכונה . עוד קראו לשכונת הקראים : ה'סמרתקא' ( גם בה '' א בסוף : 'סמרתקה , (' וגם ' חארת אלקלשארקה' ( שכונת המזרחים . ( אשר לכינוי הראשון : הוא n , samareitike שכונת 'השומרונית , ' על שם 'כנסיית השומרונית' שנמצאה באותה סביבה . בתיאור מעשי הטבח שנעשו בנוצרים בעת הכיבוש הפרסי של ירושלים , שכתב איש הכנסייה הירושלמית בן זמנו של הכיבוש הפרסי , אנטיוכוס אוסטראטיוס , נזכרת כנסייה זו . נזכרת גם השכונה , 'סמרתקא , ' ממש בשם זה , בגרסה הערבית של התיאור הנ'ל r ובנוסח אחר ו 'כניסת אלסאמי ה , ' כנסיית השומרונית . כנסייה זו נקראה על שם 'באר השומרונית , ' עובדה שסביר להסיק אותה מפסקה בספרו של אלהרוי , 'ספר הביקורים' ' ) אלזיאראת , ' ביקורים במקומות מקודשים , ( המציין ( ב 1200 בקירוב ) שנמצאת 'בירושלים כנסיית היןגקבים ובה באר שאומרים כי המשיח רחץ במימיה ועל ידה קיבלה ממנו השומרונית את האמונה [ והנוצרים ] מבקרים אותה ומאמינים בה . ' מדובר בשומרונית שאותה פגש ישו , לפי המתואר באבנגליון של יוחנן , פרק ד . ברור לנו אפוא שאותה כנסייה שעל שמה נקראה כל השכונה , נמצאה גם כן באזור

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר