.43 כלים במערות קבורה

עמוד:61

במזון ובחפצים . זו גם הגישה המוזכרת בכמה מהמחקרים הארכאולוגיים אשר עסקו בנושא הקבורה וחפציה . ליברמן סבר כמו כן כי הרבנים לא יכלו לעקור מנהגים אלו מהשורש ורצו לעדנם ולתת להם את המשמעות הרצויה בעיניהם . לכן הותר להוסיף חפצים לגופת המת כדי להדגיש את צער המלווים , אך לא מתוך שהמת עלול להזדקק להם . ליברמן מדבר אפוא בחפצים שונים , ובכלל זה בכלי בישול . הסבר זה כורך אמונות יסודיות של הישארות נפש האדם והצורך לספק לו את צרכיו ומזונו . אין להתעלם מן המסורת העממית המגובשת , הבאה לביטוי בצרכים ובדחפים פסיכולוגיים של האבלים . סביר כי נהגים פגאניים אלו אכן רווחו אצל מקצת היהודים . יתר על כן , נוהג נפוץ של הבאת מזון ובישולו בסמוך לקבר או בתוכו לצורכי המת , היה מקבל ביטויו בהזכרות הרבות לענייני אבלות וקבורה ולא היא . הנוהג אינו מפורט , ואין החכמים דנים בו אלא במרומז . סירי בישול נמצאים בדרך כלל בחללו המרכזי של חדר הקבורה , ולא בכוכים . במערה 4-2 נתגלו סירי בישול תמימים 105 ליברמן , , 1965 ענ . 509 7 על שכיחות הנוהג אצל היוונים ראו קורץ ובורדמן , ; 1971 ואצל הרומאים ראו טוינבי _, 106 . 1971 בהנא , _תש"ט , עמ' ; 86 אביגד נוקט לשון זהירה וטוען שהסירים הובאו כ"מנחה עם המת . " אביגד , תשל"א , עמ' ; 240 רחמני , תשי"ז , עמ' ; 215-211 הנ"ל , תשכ"ד , עמ' 107 . 29-28 ליברמן , , 1965 עמ' . 510-509 איור . 39 סירי בישול ממערה 4-2 בהר הצופים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר