פרק א 'עלייתו של הורדוס

עמוד:10

בארץ ישראל גם מינו לצדם של היסודות האלה בהן גדול ואתנארך מבית חשמונאי , מן המנהיגות היהודית שקדמה לכיבוש הרומי . אולם מרידות יהודיות בתכיפות זו אחר זו ברחבי א רץ ישראל הוכיחו לשליטים הרומים השונים את חוסר התועלת בשיטה שקבעו . המלכת הוררוס הייתה מעין פתרון של פשרה , פתרון מחובם , שמצאו הרומאים בהמשך הזמן כמענה לבעיה הקשה שעמדה לפניהם p _* a ישראל : מכאן — ארץ בעלת רוב יהודי תוסס ואקטיווי ומכאן — מיעוט הלניסטי עירוני המועדף עקרונית על ידיהם . הורדוס היה ללא ספק יהודי לפי דתו ולפי עמו , אך יחד עם זאת , בניגוד לחשמונאים לא היה כהן גדול ולא היה הראש המוצהר של הפולחן והדת היהודיים . אבל בהתחשב בהתנהגותו במשך שנים ארוכות של השפעה ועליונות רומית , אפשר היה לצפות ממנו שאכן יהיה מסוגל לנהל מדיניות מאוזנת בין המחנות השונים . ההכרעה לטובת הורדוס נפלה רק בשנת 40 לפנה"ס והיא נבעה לא רק משיקולים כלליים , כי אם הביאה בחשבון את הנסיבות המיוחדות של אותו הזמן , שנת פלישת הפרתים לסוריה ולאסיה הקטנה , ואת התנהגותו ומעמדו של הורדוס באותן השנים . איך הגיע הורדוס למה שהגיע ומאין שאב את מקור כוחו ? הורדוס נולד בסביבות שנת 73 לפנה"ס בתקופת גדולתה של הממלכה החשמונאית , בזמן מלכותה של שלומציון המלכה . מוצאו ומוצא משפחתו היו מאידומי _^ ה , כלומר _$ דום של ימי בית שני - מושג הזהה למעשה עם נחלת יהודה המקראית כגון . אידומיאה כללה את הערים הידועות של התקופה המקראית חברון , _קט י _^ ה ו _^ דוריים . את מהלך חייו ואת עלייתו של הורדוס יש להבין על רקע ההתפתחות המדינית והחברתית של ארץ ישראל . היו אלה דורות של התפשטות יהודית שלוותה בקליטת יסודות אחרים מתושביה של הארץ , שלא נמנו קודם לכן עם האומה היהודית , אך השתלבו יפה במערכת החברה והשלטון החשמונאים . הוררוס נמנה אפוא עם בית אדומי נשוא פנים . כבר אביו זקנו אנטיפס היה אישיות בולטת וידע להתקרב לבית חשמונאי וליהפך לאחת הדמויות החשובות בממלכה החשמונאית . הוא גם נתמנה לתפקיד הנציב , הסטרטגוס , של אדומיאה בימיהם של אלכסנדר ינאי והמלכה שלומציון . אפשר שמשפחת אנטיפס נמנתה כבר קודם לבן , לפני הכיבוש החשמונאי , עם העילית של אידומיאה , שקיבלה ברצון את הגיור ואת ההתמזגות עם יהודה ושיתפה פעולה עם החשמונאים כבר בשלבים

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר