|
עמוד:490
ארצי קדיש יהודה סילמן , המחבר שהזכרנו זה עתה , התפרסם בזמר העברי לאחר שכתב את שירו הנודע 'שם שועלים יש' בימי העלייה השנייה — שיר שבעטיו הגו בארץ במשך יובל שנים את המילה אקדוח במקום אקדח . סילמן נחשב ליוצר ירושלמי , שכן את רוב שיריו ופזמוניו כתב בירושלים ובה גם הוציא לאור בשנת תפר"ח את אסופת שיריו 'לכו נרננה . ' לאמתו של דבר היה ממייסדי העיר תל אביב , וככזה עמד בוודאי על ההבדל בין שירי ירושלים לשירי תל אביב . תל אביב תיעדה בזמר את כל שלבי בנייתה , עשור אחר עשור . בשיריה אתה מוצא את שמות הרחובות , הסמטאות , הכיכרות , הבניינים , הקיוסקים , החגיגות והעדלידע . שירי ירושלים , לעומת זאת , עסקו בעיקר בעברה של העיר , בירושלים ההיסטורית , בחומות , בשערים , במגדלים ובמקדש . כשנוסדה שכונת בית הכרם ב 1923 עבר סילמן להתגורר בה וכתב שיר לכבודה , כנראה מתוך הרגל תל אביבי . הוא כתב את השיר הזה בשני נוסחים , וחברו המלחין התל אביבי חנינא קרצ'בסקי הלחין לו מנגינה לירית מלאת ערגה ונוגעת ללב כמנגינת פרידה . ואכן זו הייתה אחת המנגינות האחרונות של קרצ'בסקי , המלחין המחונן , הנערץ והאהוב שבגיל 49 טרף את נפשו בכפו והותיר אלפי תלמידים ומורים תמהים ופעורי פה . הוא היה המלחין _הארץ ישראלי הבולט בארץ ברבע הראשון של המאה העשרים , והלחין עשרות שירים — ביניהם 'בשדמות בית לחם , ' 'על שפת ים כנרת , ' ו'אל ראש ההר' שעליו סיפרנו זה עתה . לפנינו נוסח אחד של השיר , שנכתב עדיין בהטעמה אשכנזית מלעילית . ארצי מלים : קריש יהודה סילמן לחן : חנינא קרצ'בסקי הנך אךצי _, ארצי הנחמךת , הנך , עם חנך , עם התם ; האת עךשי . _? , ךש המולדת , או אחזיה אך קור חלום ? את שכונתי בסביב ירושלים , פה הריך הם השומרים ו פה כךמיך בזיו השמים , ואחי בך בוצרים , זומרים . כיונות צחורות הלא הם בתיך , הנה - -ך באו _x ביעף י 1 מאז 1 •; * ודמי הזהר על גאיותיך , עולמך פה _עלוף הךז . שירת הקדם בלאט _^ שמעה , אבן אבן תשיר מקיר ; הבית , הכרם , — שיךה נאה , לחיי העתיד — השיר .
|
|