|
עמוד:460
ביניים בין הבתים הקבועים , לחזור על פי ראות עיניו על שורות או על מילים בודדות , או לשיר מקטעים זעירים מן השיר השלם . אפשר להוסיף על כל אלה שבתרבות מוזיקלית זאת מושג המקוריות אינו בא לידי ביטוי ביצירת משהו חדש לחלוטין בחינת יצירת יש מאין ; עקרונית , כל שינוי במודל השאול הופך אותו למשהו אחר . והנה , דווקא במסגרת תפיסה זו ונורמות אלה , נחשב עזרא אהרון לבעל דמיון וכישרון יצירתי מעולים שאפשרו לו לפתח היבטים ולתרום חידושים מסוימים במסגרות הנתונות . חשובה בנדון זה דעתו המקצועית של המלחין קרל סלומון , שהיה פטרונו של עזרא אהרון במשך שנים במסגרת השידורים של רדיו המנדט , היה מספק לו נגנים בנוסף לחברי הלהקה המזרחית ואפילו ניצח על אחדות מיצירותיו . הנגנים המערביים שהשתתפו בביצוע יצירותיו של אהרון היו : ויליאם פון בליזה ( חליל , ( שעזב את הארץ _ב ; 1950 אליהו טרנר ( אבוב , ( ויעקוב מנזה ( צ'לו ) שהיו תחילה בתזמורת הסימפונית של הרדיו ואחר כך בפילהרמונית ; וכן י' פרנקל ( כינור ) ואריה זקס ( פסנתר . ( נגני הלהקה המזרחית היו רחמים עמאר ( כינור וזמרה ;( יעקוב ( קאנון ;( ואהרון עצמו ( עוד וזמרה . ( כאמור , שתי הקבוצות ניגנו לעתים ביחד . סלומון על המוזיקאי אהרון קרל סלומון פרסם מאמר על השידורים העבריים בביטאון מוסיקה יהודית , כתב העת של 'המרכז העולמי למוסיקה יהודית בארץ ישראל' מייסודם של סאלי לוי והרמן סוויט . המרכז פעל בירושלים בין השנים , 1940-1936 והיה בקשר עם מרכזים ומוזיקאים יהודיים בכל רחבי העולם . הם הקימו מועצה של אישים ידועים בתחום המוזיקה היהודית , אשר גם עזרא אהרון נמנה על חבריה . רק אחרי כשלוש שנות פעילות אינטנסיבית הצליחו המייסדים להגשים אחת ממטרות המרכז , ופרסמו בשלהי 1938 את הגיליון 2-1 של הביטאון 'מוסיקה יהודית' שנכללו בו 11 מאמרים בעברית , אנגלית וגרמנית . הביטאון היה אמור להופיע בתדירות קבועה , אולם הגיליון הכפול היה בפועל הראשון וגם האחרון בסדרה . אחד המאמרים שנכללו בו היה של קרל סלומון שנושאו היה 'קול ירושלים : תחנת הרדיו _הארץ ישראלי ותכניות המוזיקה בשביל השומעים היהודים ושאינם יהודים . ' במאמרו כלל פסקה מהותית על פעילותו של אהרון במסגרת שידורים אלה < בתחום המוזיקה המזרחית יש להזכיר את עזרא אהרון שהוא קומפוניסט _, מזמר , וירטואוז בנגינת כלי הזמר העוד , מנהל מקהלה ותזמורת ומקהלת מנגנים קטנה לנגינות מזרחיות . הקונצרטים שלו הרי הם משמשים כמין ציוני תחומין [ בנוסח האנגלי 1 _* _וז 1 !§ ו 1 £ 1 ו [ 1 בתולדות הנגינה הארצישראלית והיהודית , מפני שכאן מזמרים בפעם הראשונה נגינות מזרחיות בלשון עברית בצורה כזו שאינה עושה ויתורים 14 ראו : אמנון שילוח , המוסיקה בעולם האיסלאם , ירושלים , 1999 עמ' 15 . 83-80 מוסיקה יהודית , כתב עת שנוסד על ידי המרכז העולמי למוסיקה עברית בארץ ישראל , המו"ל : ד"ר סלי לוי ; עורך : הרמן סוויט , מספר , 2-1 ירושלים . 1938
|
|