|
עמוד:453
קליפתו של אגוז קוקוס , ( סנטור ( ציטר בעל 23 מיתרים כפולי ארבע שעליהם מקישים בשני מקלות , ( תוף מיכל ( דונבוק ) ותוף מרים ( א דף אלג'נזרי . ( היהודים הצטיינו בנגנים בכלים אלה , ועשרות מהם התפרסמו בסביבה המוסלמית כווירטואוזים . האספן הלבנוני צרפתי ופרופסור לערבית באוניברסיטת סורבון ( פריז ) ברנרד מוסלי הוציא לאור סמוך למותו ב 1999 תקליטור של מוזיקאים יהודים מתוך ההקלטות הישנות שהיו ברשותו , בשם 'מנגינות יהודיות ערביות מן העבר . ' בדברי ההקדמה כתב : 'המוזיקה החילונית של היהודים בארצות ערב היא תחום לא ידוע _ולא חביב על המוזיקולוגים המערביים , אשר עניינם היה נתון במיוחד למוזיקה הדתית . ברם , זהו תחום עשיר מאוד המגלם מורשת מוזיקלית מיוחדת . ' הוא מסיים את דבריו במילים ? 'מוזיקה זו אינה חדלה להפתיע ולהקסים אותנו . הגיע הזמן להעניק לה את המחווה הזה . ' מילים אלה מתאימות מאוד לעזרא אהרון , שדרך אגב היה נערץ מאוד על מוסלי . הוא גם היה שותף יחד עם כריסטיאן פוח'ה ( צרפתי ממקור סורי ) להוצאה מחדש של ההקלטות שבוצעו במסגרת קונגרס קהיר , 1932 שכללו בין היתר את ביצועי הלהקה הזו בראשותו של עזרא אהרון . קונגרס קהיר להקת ה _^ 1 ו _31 § 1 _83 § 1 ו _01 על ששת חבריה היהודים שימשה כיסוד העיקרי של המשלחת הרשמית שייצגה את עירק בקונגרס הבין לאומי הראשון למוזיקה ערבית שנערך בקהיר ב 1932 בחסות פואד מלך מצרים . נגנים אלה , עם הזמר המוסלמי מוחמד אלקובנג'י , ובראשם המלחין ונגן העוד עזרא אהרון , שימשו כמשלחת הרשמית שייצגה את עירק באותו קונגרס . אנסמבלים מארצות ערביות שונות ומלחינים ומוזיקולוגים נודעים מארצות המערב לקחו חלק במעמד חשוב זה : ברטוק , הינדמית , קורט זקס , רוברט לכמן , וחלוץ מחקר המוזיקה הערבית הנרי ג'ורג' פרמר . חוקר אחר של המוזיקה הערבית , הצרפתי ברון רודולף דארלנג'ה שהיה מיוזמי הקונגרס ומארגניו , לא יכול לקחת בו חלק מפאת מחלה ו הוא אכן נפטר באותה שנה בעיר תוניס שבה ישב מאז . 1910 המוזיקולוג ג'יהאד ראסי פרסם מאמר מקיף על הקונגרס . כאמור , כל הנגנים באנסמבל הזה היו יהודים , פרט לזמר המפורסם מוחמד קבנג'י [ קארי אלמקאם . [ ראש הלהקה ונגן העוד היה עזרא אהרון , נגן הסנטור יוסף פתו , נגן הג'וזה צאליח שומייל , נגן הקאנון יוסף זערור והמתופפים אברהים צאלח ויהודה מוסה שמש . הופעותיה המרשימות של המשלחת צוינו לשבח _על ידי המלחין הנודע בלה ברטוק , שפרסם בעקבות הכנס רשימה מסכמת שבה העלה על נס במיוחד את האנסמבל העיראקי \ _1610011 _£ 5 ( 1556-2 , 1997 4 ץ _4 8111 £ 5 ! 1 _\/ _£ ג 1 _^ " 11111 _^/ 015 . 01 ח 11111 _^ 101188311 . [ 5 _013141 : / 118 9018 : 2 ת 11 _£ 5 _861 ח $ < 1 ! 11 ! _0111 1 _^ 10 ח _00111 _* 11 £ 1 _" 1 ח / £ _0 | £ _£ 0 ו _£ _(] 11 £ _3 { £ 001 ] _614 _3 ו 11011 ו 1 ו 8 ו 01 ו 1 ו 1 31 ) 1 ( 111 116 11 1932 , £ _( 1 ! ! 11 . ק 1 זז 88 / 9-10 . 2 ( 1 _;>><] 11 £ _* _00 א 1988 , , _\? _* ת 2 ק 02110 , 6 ; _^ 110 . חן -ן ( _£ וו _0011 ו £ _* 1 £ 1 י £ 3 _* 1- _\^ ח /\ : י _? ז _10010 § 1 _^ י > ט 111 \ _' 1 £ \\ ' _* 01 £ ; 111 ) ' \ 1 ץ 0 י , 0 1 ) 13 . 2 , /\ 11 . 1111 : 111 1 _<; 0 \ ' , 1 ) 0110303 ) \\ מ 1 . 1 רו 4 . \ _11-010 _§\ ( 111 ( 1 _\ 1 _(>( 1 ? וווז 10 ו 11 ז £ ( £ ( 1 _* . ) _, ח 13 ז £ 111 א 311 ( 1 0 . _. _ווגוזו 8 x 111 ו ? 1 . וווו 68-94 1932 " , 5 . 811 . קק _2 1991 . וו ; 1 ל 1 _) 11
|
|