בין שני עולמות — מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה

עמוד:281

באדמיניסטרציה הבריטית ואימץ את דרכי האנגלים . עולמו התרבותי של פרומקין היה אם כן עולם שבו התמזגו התרבויות של היישוב הישן , היישוב החדש , האימפריה העות'מאנית ואנגליה . העירוב התרבותי שבו הצטיינו חייו של פרומקין לא אפיין רק את אנשי היישוב הישן . גם חייו של נורמן בנטוויץ , ' שנזכר בראשית המאמר , עשויים לשמש דוגמה לכך . רמז לכך נמצא בכותרת של אחד מספריו של בנטוויץ' — Wanderer between Two Worlds — ( נווד בין שני עולמות , ( שפרסם ב . 1941 שני העולמות שבכותרת היו העולם של ארץ ישראל המתחדשת מחד גיסא ועולם החורבן של יהדות אירופה , שלפליטיה סייע בנטוויץ' בשנות השלושים , מאידך גיסא . אולם כותרת הספר יכולה הייתה באותה מידה להתייחס _לבנטוויץ' עצמו , יהודי אנגלי שבילה את רוב חייו בנדודים בלתי פוסקים בין מזרח למערב , בין קיימברידג' ולונדון לקהיר וירושלים . כיצד השפיע מושג ההכלאה התרבותית על מצבה של מערכת המשפט במדינת ישראל ? האם קיים קשר בין מושג זה לבין היחס למורשת המשפטית המנדטורית בעשור הראשון למדינה ? אני סבור כי אפשר להצביע על קשר כזה . אחת הדרכים שבהן יושב הניגוד בין הערגה לטוהר תרבותי לבין האופי ההטרוגני _ובן הכלאיים של התרבות והחברה הישראלית היה באמצעות הבחנה בין שני זמנים שונים : ההווה הראוי לגנאי של עירוב תרבותי , והעתיד המשיחי שבו יופיעו תרבות ישראלית וחברה ישראלית הומוגניות . ההבחנה בין ההווה לבין העתיד ומושג הזמניות , שהיו ( והם עדיין ) מושגי מפתח בתרבות הישראלית , הפכו למוחשיים יותר בשנות החמישים , מיד לאחר הקמת המדינה . החברה היהודית _הארץ ישראלית שלפני קום המדינה הייתה הומוגנית פחות או יותר . בשנות החמישים הפכה החברה הישראלית לחברה הטרוגנית בעקבות העלייה ההמונית . מעצבי המדיניות בישראל הגיבו לגלי העלייה על ידי אימוץ אידאולוגיית 'כור היתוך , ' וכן על ידי תיאור המהגרים כ'דור המדבר , ' שעד שלא יתחלף לא יהיה סיכוי כי החברה הישראלית תגיע אל הארץ המובטחת , אל המנוחה ואל הנחלה של אחידות תרבותית . לרעיון 'דור המדבר' היו שתי תוצאות משפטיות מנוגדות . היו שרצו לעשות שימוש במשפט כדי לקצר את תהליך ההאחדה התרבותית . אחרים טענו כי עד שהחברה הישראלית ההטרוגנית לא תהפוך לחברה הומוגנית אין טעם בהחלפת המורשת המנדטורית ההטרוגנית . אדון עתה בשתי גישות אלה כסדרן . ( ב ) 'דור המדבר' כנימוק להחלפת המורשת המנדטורית היו משפטנים שדרשו להחליף את הנורמות המנדטוריות — בייחוד אותן נורמות שמקורן במשפט העות'מאני — בנורמות ישראליות חדשות שיסייעו לתהליך הקליטה של העולים ויחישו את היווצרותה של חברה 100 ראו גד פרומקין , דרך שופט בירושלים , ירושלים , תשט"ו . ראו גם ברון , 'הכבוד האבוד' ( לעיל , הערה , ( 14 עמי 101 . 167-156 ראו 102 Norman De Mattes Bentwich . Wanderer between Two Worlds , London 1941 דוגמה מוחשית אחרת לאופי החצוי של זהותו של בנטוויץ , אפשר למצוא בציור שבחר בו לסמן את ספריו ' ) תו ספר' — 'אקס ליבריס . ( ' מסגרת הציור כוללת שתי קשתות . בתוך הקשת האחת נראה נוף ירושלים , ובקשת השנייה נראית חווה אנגלית . ראו בנטוויץ , ' בשורות מציון ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' 103 . 1 לדיון במושג כור ההיתוך וליחס של ילידי הארץ לעולים מארצות המזרח ראו לדוגמה , אלמוג , הצבר ( לעיל , הערה , ( 92 עמי . 161-148

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר