|
עמוד:265
— מוסד שמקורו בתקופת המנדט . הנורמות שיצר בג"צ מאז הקמת המדינה הן בחל קן יצירה ישראלית מקורית , אך בחלקן נשאבו מן המשפט המנהלי והחוקתי שנוצר בארץ עוד בתקופת המנדט . גם לתופעות כמו ביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית שנהוג לתאר אותן כיצירה ישראלית מקורית או כתוצאה של השפעת המשפט האמריקני על המשפט הישראלי , יש תקדימים מנדטוריים . אפשר לומר דברים דומים על חקיקת העבודה הישראלית . בדרך כלל מייחסים את חקיקת העבודה ליזמתם של האבות המייסדים הסוציאליסטים של מדינת ישראל . אולם חקיקת העבודה במשפט הישראלי לא נולדה בשנות החמישים אלא שלושה עשורים קודם לכן , בשנות העשרים , ובעיקרה היא אינה תוצר של אידאולוגיה סוציאליסטית אלא של מערכת מורכבת של אינטרסים פנימיים ובין לאומיים שהביאו את הבריטים לחוקק במושבותיהם חקיקת מגן בתחום דיני העבודה עוד בראשית שנות העשרים . יש גם תחומים שבהם המורשת המנדטורית סמויה יותר , אך עדיין קיימת . כאמור , מרבית האלמנטים שקלטו הבריטים ב 1917 מהמשפט העות'מאני הוחלפו מאז הקמת המדינה ( כך למשל ביטל המחוקק הישראלי בשנות השמונים את תוקפה של המגילה ;( אולם חלקים מסוימים של המורשת העות'מאנית שירשנו מהמנדט טרם בוטלו . הדבר נכון בייחוד בתחום דיני המשפחה . לפני הכיבוש הבריטי נהנו העדות הדתיות השונות באימפריה העות'מאנית מאוטונומיה רחבה , ובתי דין דתיים ( בתי הדין השרעים , הרבנים והכנסייתיים ) הוסמכו לדון בתחומים רבים הנוגעים בדיני משפחה כמו נישואין , גירושין וירושה . הבריטים שימרו _בארץ ישראל את האוטונומיה של הדין הדתי , ותופעה זו נמשכת , כידוע , עד היום י שהרי מאז הכרזת העצמאות ב 1948 הלכו ממשלות ישראל ובתי המשפט הישראלים בעקבות הבריטים והמשיכו לכבד את האוטונומיה של הדין הדתי . נכון אמנם שאוטונומיה זאת הצטמקה והלכה עם הזמן , בייחוד כתוצאה ממאבקי הכוח בין הממסד הרבני לבין בית המשפט העליון ; אך היא לא נעלמה כליל , כפי שאפשר היה אולי לצפות לאחר הקמת המדינה . מצאנו אם כן כי בתחום דיני המשפחה המורשת המנדטורית קיימת לא בנורמות עצמן אלא בעובדה כי המחוקק ובתי המשפט הישראלים , כמו קודמיהם המנדטוריים , בחרו להגביל את התערבותם בתחום . לסיכום , אין ספק שהמחוקק ובתי המשפט הישראליים החליפו מאז הקמת המדינה , ובייחוד מאז שנות השישים , חלק ניכר של המשפט המנדטורי שהיה נוהג בארץ ב ; 1948 אך אין גם ספק שהמשפט הישראלי של שנת 2003 שומר עדיין על חלק מן המורשת שקיבל מהמדינה המנדטורית ב . 1948 קביעה זאת הייתה בוודאי נכונה למשפט הישראלי של שנות החמישים וראשית שנות השישים , בטרם החליפה החקיקה האזרחית החדשה את 32 ראו כללית לחובסקי , יבין מנדט למדינה' ( לעיל , הערה , ( 8 וראו גם 33 Dartmouth 20 ( 12 . p . l ) 5 P Lahav , and A . Likhovski ( eds . l . The History of _Utw in a Miilriciiltunil Society : Israel 1917-1967 . of Zionism and Democracy in the Law of Mandatory Palestine' , Ron Harris . Alexandre Keclar . Yoram _Shachar . The Dialectics ראו לחובסקי , 'בין מנדט למדינה' ( לעיל , הערה , ( 8 לדיון במשפט העבודה _הלא מדינתי שנוצר בארץ ישראל המנדטורית . 34 חוק לביטול המגילה , תשמ"ד , 1984- ס"ח . 156 חוק זה בא בעקבות שני עשורים של חקיקה אינטנסיבית שהצרה באופן הדרגתי את תחולת המגילה .
|
|