בין שני עולמות — מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה

עמוד:258

הבריטים שימרו באופן מוחלט את שיטות המשפט אותן פגשו במהלך כיבושיהם . ככל שמושבה מסוימת הייתה נתונה לשלטון אנגלי במשך זמן רב יותר , חדר המשפט האנגלי יותר למשפטה של המושבה הכבושה . תהליך זה של חדירת המשפט האנגלי , המכונה ' אנגליפיקציה , ' בא לעתים כתוצאה מפעילות יזומה ומתוכננת של השליטים האנגלים במושבה או של משרד המושבות בלונדון ; אולם לעתים היה התהליך תוצר של נסיבות מקריות . שיטות משפט מקומיות אחדות היו עמידות יותר לחדירת המשפט האנגלי , ואחרות היו עמידות פחות . במושבות מסוימות הקימו האנגלים רק מערכת משפט ממשלתית אחת , אך לפעמים ( בייחוד במושבות האפריקניות ) הם יצרו 'שיטת משפט דואלית , ' שהתקיימה בה הבחנה מוסדית בין מערכת משפט ממשלתית שיישמה נורמות מערביות לבין מערכת משפט ילידית שיישמה נורמות _'מנהגיו ת' מקומיות ( או לפחות מה שהבריטים סברו שה ן הנורמות המנהגיות המקומיות . ( כל הגורמים הללו יצרו הבדל ניכר באופי שיטות המשפט במושבות הבריטיות השונות ובמידה שבה חדר אליה ן המשפט האנגלי . היו מושבות , כמו באיים הקריביים , שנוצרו בהן בסופו של דבר שיטות משפט דומות מאוד למשפט במטרופולין , אנגליה . היו מושבות , כמו באפריקה , שלמשפט האנגלי כמעט שלא הייתה בהן דריסת רגל , ודאי לא באופן מעשי , ורוב הסכסוכים נפתרו באמצעות בתי משפט _מנהגיים שזכו לגיבוי בריטי , או במסגרת מערכות חוץ ממשלתיות ילידיות שהיו קיימות עוד בטרם הכיבוש . מידת הייבוא של המשפט האנגלי השתנתה לא רק ממושבה למושבה אלא גם בין ענפי משפט שונים בתוך משפטה של מושבה נתונה . שתי הבחנות יסוד משפטיות השפיעו על מידת ההחלפה של המשפט המקומי במשפט אנגלי : ראשית , הבחנה בין מהות לבין פרוצדורה , ושנית , הבחנה בין הספרה הפרטית לספרה הציבורית . אפתח בהבחנה בין מהות לבין פרוצדורה . הבריטים לא ששו להחליף את החל ק המהותי של המשפט המקומי ( כגון דיני קניין , דיני משפחה או דיני חוזים ;( ולעומת זאת היו מעונינים להחליף את החל ק הפרוצדורלי של המשפט ( דיני ראיות , סדרי דין אזרחיים ופלילים . ( ההחלפה של דיני הראיות וסדרי הדין המקומיים בדיני הראיות וסדרי הדין בריטיים הייתה צורך מעשי , שכן במערכות המשפט הממשלתיות במושבות כיהנו שופטים ועורכי דין בריטים שהיו מורגלים בפרוצדורה ובדיני הראיות של המשפט האנגלי . ההחלפה של סדרי הדין הייתה קשורה גם בהגברת היעילות של מערכות המשפט במושבות , לפחות על פי החשיבה הבריטית . מערכות משפט מקומיות , כמו המערכת העות'מאנית , תוארו פעמים רבות על ידי הבריטים ואנשי מערב אחרים כמושחתות . ' היו גם בריטים שטענו כי תרומתם למשפט במושבות אינה בשינוי של המשפט המהותי המקומי אלא בעיקר באופן 12 ראו למשל אליאס , שם , עמ' ; 81-80 _מוריס , שם , א , עמ' Cambridge 1992 . pp . 211 . 247-262 Tradition in Colonial Africa " . Eric Hobsbawm and Terence Ranger ( eds . ) . The Inventionof Tradition _, Terence Ranger . The Invention of ; 245-233 13 דוגמה קרובה ( אך לא זהה ) לגישה כזו אפשר למצוא באופן שבו תיאר מקס ובר , הסוציולוג הגרמני בן ראשית המאה העשרים , את המשפט המוסלמי כמשפט שאינו יכול להבטיח ודאות . ראו . ( ed . ) . Max Weber on Law in Economyand Society . Cambridge . MA 1954 . p . 2 1 3 Max Rheinstein לביקורת על התיאור הוובריאני של המשפט המוסלמי ראו למשל , Law in Comparative Perspective . Albany 1994 Haim Gerber . State . Society ami Law in Islam : Ottoman

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר