|
עמוד:210
בשיטות הפלסטיניות המסורתיות , והעסיק בהקמתם בנאים המנוסים בהן . הריסון הוא גם 'אוריינטליסט , ' מפני שאוצר הצורות שלו שואב גם ממבחר א ק לקטי של מקורות מזרח תיכוניים . אולם יחד עם ההתייחסות למקום ולעבר ביקש הריסון להיות מודרני ואוניברסלי , או במילים אחרות לזווג , כדברי קנינגהם _, בין 'הקדמה המודרנית לבי ן העבר המקודש . ' גישתו הייתה אפוא 'טרדיציונליסטית . _' הארכיטקט בן התקופה מארצ'לו פיאצ'נטיני ניסח בבהירות קו מחשבה טרדיציונליסטי , במאמר ביקורת שכתב ב 1922 על רעיונותיו המודרניסטיים של לה קורבוזיה : It involves . basically , resolving the debate betweern impersonal , international which will be neither old nor new but simply true ... two really antithetical ? ... it is possible to arrive at a version of a sane architecture standardised architecture . and localized vernacular architecture .... But then are the r \ _72 ) שנדרש למעשה הוא ליישב את המחלוקת בין ארכיטקטורה לא אישית , הבין לאומית , סטנדרטית , לבין ארכיטקטורה עממית , מקומית .... אך האם השתיים אכן נוגדות זו את זו ... ? אפשר להגיע לנוסחה של ארכיטקטורה שפויה שלא תהייה ישנה וגם לא חדשה אלא פשוט נכונה ( ... גישה זו אומרת למעשה כך : הסתמכות על עקרונות ארכיטקטוניים שהם בפשטות ' נכונים , ' כלומר עקרונות שהם תקפים באופן נצחי ואוניברסלי , מיישבת את המחלוקות בין הבין לאומי לבין המקומי , בין הישן לבין החדש , או ליתר דיוק , מתעלה מעליהן . על ידי גילוי ערכים אוניברסליים ונצחיים במסורות העבר אפשר להציג את הישן כתקף גם עכשיו , בעוד שהמחלוקות של 'כאן ועכשיו' מתגלות כקטנוניות וחולפות . בעבור ארכיטקטים רבים בשנות העשרים העקרונות האוניברסליים והנצחיים של ארכיטקטורה היו אלה שנוסחו במסורת התאורטית ובשיטת התכנון ה ק לסית . כך , ארכיטקטים בריטים פרוגרסיבים כמו אדווין לצ'נס ( Lutyens ) וצ'רלס הולדן , ( Holden ) כמו רבים מעמיתיהם האירופים בשנות העשרים , חיפשו קלאסיציזם שורשי שהתעלה על לבטים של סגנון ונשען על היסודות הבסיסיים ביותר של הארכיטקטורה . בהקשר הקולוניאלי , גישה זו הציעה פתרון משכנע ללבטים של ייצוג קולוניאלי . על ידי הסתמכות על העקרונות המופשטים והכלליים של המסורת הקלאסית — קומפוזיציה רציונלית , משמעת גאומטרית _, צורות יסוד — אפשר היה להפוך ארכיטקטורה אירופית לנבונה גם במזרח r ובה בעת , על ידי זיקוק מסורת מקומית ממאפייניה המשניים , אפשר לגלות בה ערכים אוניברסליים . אפשר לפתור כך לבטים רבים של ארכיטקטורה קולוניאלית — בין מסורת למודרניות , בין רגיונליזם לאוניברסליות , בין מזרח למערב . הריסון הלך בדרך זו . מעבודתו משתמעת רגישות פיוטית לצורות של הבנייה העממית 27 in Perspective . Englewood Cliffs . NJ 1975 . pp . 26-27 M . Piacentini . 'Le Corbusier _' s "Engineer ' s Aesthetic . translated in P . Serenyi ( ed . ) . Le Corbusicr 26 על עבודתם של לצ'נס והולדן בתקופה שבין המלחמות ראו : EdwardianArchitecture . Iowa City 1986 London 1950 ; A . Service ( ed . ) . Edwardian Architecture and Its Origins . London 1975 ; A . S . Gray . c . Hussey . The Lifeof Edwin Lutyens ,
|
|