|
עמוד:199
צורות מן העבר הארכיטקטוני של ארצות המזרח . מה פירושו של אוריינטליזם באוריינט ומה פירושו במערב ? אילו צורות אוריינטליות ראוי לצטט בארץ ישראל ? כך מתבקש להקשות לגבי גישות אסתטיות אחרות : איזה מקום תועיד ארכיטקטורה _טרדיציונליסטית למודרניות בארץ ישראל ? אם במודרניזם גלומה הסתייגות מן העבר , כנגד איזה עבר מתריס המודרניזם בארץ ישראל ? אי אפשר לדון בהיסטוריציזם , במודרניזם ובשאר רעיונות ארכיטקטוניים מבלי לדון גם בשאלות של היסטוריה ומודרניות _בארץ ישראל . שאלות כאלה _בארץ ישראל _, ובמיוחד בירושלים , היו טעונות מאז ותמיד מתח פוליטי , תרבותי ודתי . _ארץ-ישדאל היא עמוסת היסטוריה . כארץ הקודש , ארץ שהתרחשו בה מאורעות גורליים בתולדותיהן של שלוש דתות עולמיות , עברה היה טעון משמעות לא רק לגבי תושביה אלא גם לגבי מיליונים ברחבי העולם . צלם של מאורעות רחוקים רובץ כביכול על נוף הארץ . בראשית המנדט הורגש צל העבר ביתר שאת בשל מיעוטו של החדש , שכן עד סוף המאה התשע עשרה נחשפה הארץ אך מעט לתהליכים של שינוי . על רקע עצמת זיכרון העבר , ובתוך נוף ימי ביניימי או תנ"כי כביכול , החדש נראה קיצוני יותר , פרובוקטיבי יותר . יתר על כן , קדושתה של _psn על אתריה השונים הפכה כל שינוי למקור אפשרי למחלוקות עזות . באופן פרדוקסלי במקצת , החדש _בארץ ישראל חייב את קיומו לישן , ואילו מידה של בין לאומיות היא חלק מרוח המקום . עברה של ארץ ישראל היה כוח פעיל בעיצוב גורלה המודרני : תחייתה המודרנית של הארץ הונעה _על ידי הזיכרון ההיסטורי . זכר התנ"ך , הברית החדשה ומסעות הצלב מילא תפקיד בתודעתם של הבריטים ושל מעצמות המערב כשהחיו את ארץ ישראל כישות מדינית נפרדת , מעמד שלא היה לה מזה מאות שנים . העבר היהודי של ארץ ישראל הניע את התנועה הציונית ואת ההתיישבות היהודית המודרנית . אפשר לטעון שמפגש תרבויות הוא חלק מתכונת המקום . גורלה של הארץ הושפע לאורך כל תולדותיה ממשחק כוחות בין מעצמות בין לאומיות . אפשר שהדבר נובע ממצבה הגאופוליטי של הארץ כפיסת ארץ צרה ודלה , המשמשת בו בזמן צומת בין שלש יבשות . כך או כך , בזכות עברה וקדושתה הפכו אתריה ונופיה של _pxn לאיקונים טעוני משמעות ברחבי העולם . ירושלים הייתה עיר פרובינציאלית בשולי המדבר , _ובו בזמן טבור העולם . מקור מוחשי יותר למתחים של מודרניות היה טמון בהקבלה בין ה'ישן' לבין ה'מקומי' ובין ה'חדש' לבין ה'בא מרחוק , ' כפי שהתממשו בהקשר _הארץ ישראלי . כבר במאה התשע עשרה , תחת השלטון העות'מאני , מודרניזציה הייתה שקולה במידה רבה להתמערבות . לאחר מלחמת העולם הראשונה נקלעה ארץ ישראל , שהייתה מזה מאות שנים ( מאז המאה השביעית , להוציא אתנחתא צלבנית ) חלק מאימפריות מוסלמיות , לשלטונה הישיר של מעצמה מערבית , שהייתה גם מולדת המהפכה התעשייתית . המפגש בין חדש לישן נכרך במפגש תרבותי בין מערב למזרח . יתר על כן , כתב המנדט העניק מעמד מיוחד להתיישבות היהודית , בעשותו את הארץ 'בית לאומי' לעם היהודי . המודרניות של היישוב היהודי אני משתמש כאן במונח אוריינטליזם במובנו הארכיטקטוני , ולא כרמז לספרו המפורסם של אדואדד סעיד , אוריינטליזם . על המתח סביב המקומות הקדושים בתקופת המנדט ראו לאחרונה : The Immediacyof Architecture ami the Palestine Conflict . Durham . NC 2002 D . Wink , Aesthetic Occupation :
|
|