|
עמוד:176
המזרח באדריכלות המערב מרבית חלוצי הסגנון הבין לאומי בארץ אשר למדו ועבדו בחו ץ לאר ץ לפני שחזרו או שעלו ארצה לאחר תקופת לימודים ועבודה , לא התנזרו לחלוטין מן המזרח ואימצו בבניינים שבנו פתרונות צורניים ותפקודים מקומיים . כמעט כל אחד מהם ניסה להתמודד לפחות בבניין אחד עם מילון הצורות המזרחי ( כיפה , קשת , חומרים מקומיים וכדומה , ( וכולם אימצו במידה כלשהי פתרונות צורניים ותפקודים מקומיים גם בבניינים המושפעים מרוח האוונגרד האדריכלי האירופי . האוניברסיטה העברית הכיפה הענקית שתכנן פטריק גדס ב 1919 למבנה המרכזי של קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים התחלפה בכיפה צנועה יחסית , לא מרכזית , בבניין שנבנה בעבור הספרייה הלאומית במרכז ההר , בתכנונו של גדס יחד עם חתנו מירס , בשיתוף עם חייקי ן . ( 1931 ) הקשתות בחלונות מדגישות את האופי המונומנטלי של הבניין , ואפשר לראות את העיר העתיקה דרך הקשתות הפתוחות בגלריה . אבן הפינה לאוניברסיטה העברית הונחה בתאטרון בהר הצופים הפונה לכיוון מדבר יהודה וים המלח . השלב הראשון של התאטרון תוכנן על ידי פריץ קונברג ב , 1925 / 6 שהתכוון להציב על הבמה פרגולה שמשני צדיה מגדלים בהשראה ארכאולוגית אשורית , בדומה לפסל האריה השואג של מלניקוב בתל חי או למגדלים של עיר בצורה . בשלב השני , , 1933-1931 שתוכנן על ידי בנימין חייקין שהיה אדריכל האוניברסיטה באותו זמן , הופיעו צמדי העמודים הקלסיים המזוהים כל כך עם המבנה . לדעתה של דיאנה דולב הם נבעו מהשפעת תכנון אלמנט דומה בגן של תורמי התאטרון מימי וסמואל אונטרמאיר מארצות הברית , שהפך כיום לגן ציבורי ביונקרס במדינת ניו יורק ( הגן עוצב ב 1916 על ידי ויליאם ולס בוסוורת . ( הסבר חלופי לדעתה הוא ראקציה לשאיפה לעצב סגנון _>? w 7 z / " - 7 _a ? שיתבסס על המזרח , לאחר פרוץ הקונפליקט המזוין עם הערבים בעקבות המאורעות . המוזאון לעתיקות ארץ ישראל — רוקפלר המוזאון לעתיקות ארץ ישראל ליד חומת העיר העתיקה , המכונה מוזאון רוקפלר , תוכנן על ידי אוסטין סנט ברב הריסון החל משנת 1928 ונחנך ב . 1938 המוזאון נבנה ברוח קולוניאלית בדומה לבנייה הבריטית של לצ'נס בהודו . הבניין מייצג סינתזה של מקורות היסטוריים וארכאולוגיים שונים , תוך מתן דגש למבנים הנוצריים בירושלים . החצר המרכזית וברכת הדגים במרכזה , ולשני צדיה הסטווים עם קשתות וקמרונות צולבים , כיפה שטוחה 7 הגן ביונקרס תוכנן ברוח יוונית רומית _, עם תאטרון פתוח שמשני צדיו שורה של עמודים יווניים המסודרים בזוגות . ראו דיאנה דולב , 'הנשיא , התורם ועוד שלושה ארכיטקטים : תולדות תכנון ובניית האמפיתאטרון בהר הצופים , ' סטודיו , 28 ( דצמבר , ( 1991 עמ' . 36-34 8 סיר אדוין לצ'נס , ( 1944-1869 ) אדריכל בריטי שהושפע בראשית דרכו מ'תנועת האומנויות והמלאכות , ' תכנן את ניו דלהי ( 1912 ) ובנה מבני ציבור _בניו דלהי , בלונדון , ואת שגרירות בריטניה בוושינגטון . בניינים אלה משמשים דוגמה להמשך עקרונות ההיסטוריציזם מהמאה התשע עשרה עד למאה העשרים .
|
|