|
עמוד:235
הן נטבעו , לימי בית חשמונאי . טביעות אלה ממשיכות כנראה את המטרה והתפקוד של הטביעות שקדמו להן — טביעות החותם מסוג 'למלך , ' המעגלים _החד מרכזיים החרותים , סדרת טביעות הוורדה וסדרת טביעות החותם מסוג 'יהד , ' על כל תת טיפוסיו . מבחינה עקרונית , כוללות טביעות החותם מסוג 'ירשלם' שני מרכיבים — סמל ושם עיר — וזאת בדומה לטביעות מסוג 'למלך , ' שגם בהן מצאנו סמל בתוספת שמה של אחת מארבע ערים ביהודה . לדעתנו , אין ספק שכל טביעות החותם 'למלך' משלהי המאה השמינית לפנה"ס נטבעו בירושלים ? שהרי במשטר הריכוזי של ימי חזקיהו מלך יהודה היוותה עיר הבירה את המוקד של המערכת המנהלית , שלשמה שימשו הקנקנים הטבועים בטביעות חותם אלה , יהא תפקידם המדויק אשר יהא . ייתכן , שהקנקנים והפכים שנטבעו בטביעות 'ירשלם' בימי בית חשמונאי , נועדו לגביית מס בעין , בתוצרת חקלאית , אולי מס מיוחד שנועד לממן את בנייתה ופיתוחה של עיר הבירה ירושלים 1 זאת , בדומה לשיטות המיסוי המיוחדות שנהגו בעתות חירום , טרם בואם של האשורים והבבלים ליהודה , והבאות לידי ביטוי בקנקני 'למלך' ובקנקנים שנטבעו בחותמות הוורדה . לפיכך , בטביעות החותם 'ירשלם' שעל ידיות הקנקנים , יש המשכיות המחברת את ימי הבית הראשון עם ימי בית חשמונאי . התופעה של המשכיות ישירה מימי הבית הראשון אל תקופת החשמונאים , שאותה מצאנו בשרידיה הקדומים של העיר עצמה , עולה גם בבדיקת עיר המתים הירושלמית . טביעת 'ירשלם' על ידית של פך שנתגלה בחפירות העיר העליונה
|
|