הערות והארות על תהפוכות ההיסטוריה המדינית של ירושלים מימי הורדוס ועד פרוץ המרד הגדול

עמוד:76

על חשבון כספים מאוצר המקדש . הוא צפה מראש הפגנת עם רבת משתתפים בירושלים וכדי לקדם פניה פיזר בין ההמון את חייליו , כשהם לבושים בגדי הדיוטות וחמושים באלות מוסתרות , וציווה עליהם להפליא מכותיהם ביהודים לפי אות מוסכם ממנו . כשפתח ההמון בצעקות מחאה וגידופים , ניתן האות והחיילים הנחיתו מהלומות על ראשי המפגינים . רבים נספו מן המכות ואחרים מצאו מותם במנוסה הכללית המבוהלת שפקדה את ההמון . השערורייה השלישית הקשורה בשמו של פילאטוס נמסרה מאת פילון האלכסנדרוני , ובאה לידי ביטוי בהכנסתם של מגינים מוזהבים לארמון הורדוס בירושלים לכבוד הקיסר טיבריוס . אף על פי שלא צוירה או נחרתה על המגינים שום תמונה או דמות , זולת כתובות הקדשה לכבוד הקיסר , החשיבו אותם בירושלים כ'חידוש מהפכני' שיש להתנגד לו נמרצות . אפילו משתפי הפעולה המובהקים עם הרומאים , בני המשפחה ההרודיאנית ואנשי המעלה בציבור היהודי , הביעו תרעומת על כך . מסתבר כי פילאטוס נקט תכסיס ערמומי , שבו אמנם נמנע מציור תמונות על גבי המגינים , אך לא ויתר על רישום כתובות הקדשה פגאניות לקיסר . מן הסתם צוינו בהן שמות האלים הרומיים , והן כללו מטבעות לשון אליליות , שיכלו לפגוע ברגשות הדתיים של נוטרי קדושת ירושלים . פילאטוס ביקש בוודאי לכרסם במעמדה כ'מקום קדוש , ' דבר שיכול היה להגשים בנקיטת התכסיס הזה . פרשת הפרוטומות ופרשת המגינים עוררו בספרות המחקר המודרני מחלוקת : האם מדובר בשתי פרשיות שונות ונבדלות זו מזו , או שמא בפרשיות זהות , רוב המלומדים נטו להפריד ביניהן , ורק מיעוטם זיהו אותן כאחת . עמדת המיעוט נוטה לתת במקרה זה עדיפות לעדות יוספוס על פרשת הפרוטומות , אלא שאין בכך כדי לטשטש את ההבדלים הברורים בינה לבין עדות פילון . הואיל ועדות פילון אינה אפולוגטית יותר מזו של יוספוס , אין טענה על כך צריכה להמעיט מערכה . ראוי לזכור כי פילון חי בעיצומה של ההתרחשות ההיסטורית שתיאר , בעוד יוספוס כתב את גרסתו לפחות שני דורות לאחר מכן . ואם גם יקשה מישהו וישאל : מדוע התעלם פילון מפרשת הפרוטומות ? ניתן להשיב ולומר כי בהתייחסו אל פרשת המגינים לבדה ביקש להמחיש את הרגישות היהודית היתרה בעניין מעמדה של ירושלים , שהרי בפרשה זו הופגנה התנגדות נחרצת אפילו להכנסת מגינים עם שמות אלים ומטבעות לשון אליליות , שלא לדבר על תמונות וצלמים , שהם בגדר 'קל וחומר . ' שתיקת יוספוס , לעומת זאת , בפרשת המגינים קלה יותר להסבר , 88 מלחמת , ב , ' 177-175 קדמוניות , יח , . 62-60 ועיינו בהרחבה : סמולווד ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' 162 והערות 89 . 65-63 בתיאור הפרשה הזו יש סתירה בין גרסת 'מלחמת היהודים' ( ב , ( 177 לבין 'קדמוניות היהודים' ( יח , . ( 62 באחרונה סופר כי 'היהודים לא נהגו כלל במורך לב' וכי היו בהם 'שנתפשו כשהם בלתי מזויינים על ידי אנשים שהסתערו ( עליהם ) לאחר שהתכוננו לכך ; ' ולא ברור באיזו מידה נועד התיאור לגלות אמת שהוסתרה בגרסת 'מלחמת היהודים 90 . ' פילון , המשלחת לגאיוס , ; E . M . Smallwood , Philonis Aiexandrini Ugatio ad Gaium , Leiden 1961 , p . 302 91 . 305-299 שטרן ( לעיל , הערה , ( 82 עמ' 92 . 95 ד' שוורץ , 'יוסף בן מתתיהו ופילון האלכסנדרוני על פונטיוס פילאטוס , ' א' רפפורט ( עורך , ( יוסף בן מתתיהו היסטוריון של ארץ ישראל , ירושלים תשמ '' ג , עמ' , 236-217 ובייחוד עמ' . 233-231

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר