הערות והארות על תהפוכות ההיסטוריה המדינית של ירושלים מימי הורדוס ועד פרוץ המרד הגדול

עמוד:65

של הורדוס , ולא לפני הסנהדרין הירושלמית , כפי שעלולים להתרשם מכתיבתו המעורפלת של יוספוס בעניין זה . לא ברור היכן נערך המשפט , אם בירושלים או מחוצה לה , אך האפשרות השנייה נראית יותר בהתחשב בשיקולים ביטחוניים . אחרי שיבת הורדוס ממפגשיו עם אוקטביאנוס נהפך ארמון המלכות בירושלים למוקד של קנוניות וחתרנות מצד שלומית אחות הורדוס נגד אלכסנדרה ומרים . בסופו של דבר טפטף הארס ללבו של הורדוס , עד כי הוציא להורג את אשתו מרים בסוף שנת 29 לפסה"נ . יוספוס לא ציין היכן בוצעה ההוצאה להורג , אם בירושלים או במקום אחר . מכל מקום , אין להעלות על הדעת כי דעת הקהל הירושלמית שקטה על שמריה . משום כך כנראה לא שהה הורדוס בארמונו הירושלמי כאשר פקדה אותו מחלה מסתורית לאחר מות מרים , אלא ישב בסמריה ( שומרון . ( ככל הנראה הרגיש עצמו בטוח יותר שם , ועל כן סביר כי בסמריה גם בוצעה הוצאתה להורג , אם לשפוט על דרך ההשוואה מהוצאתם להורג של בניו ממרים ( אלכסנדר ואריסטובולוס ) באחרית ימיו 7 ) לפסה"נ . ( אלכסנדרה ביקשה לנצל את דבר מחלתו ואת היעדרו מירושלים כדי להשתלט על הביצורים המרכזיים בתחום העיר , ולשם כך ניסתה להשפיע על הממונים עליהם . אך הורדוס הוזהר מבעוד מועד , ובעודו שוכב על מיטת חוליו ציווה להוציא את אלכסנדרה להורג . כעבור זמן קצר 27 ) לפסה"נ לערך ) הוא גזר גורל דומה גם על קוסטובר ( גיסו השני מנישואיה השניים של שלומית ) וכן על בני בבא , מנכבדי ירושלים . גם במקרים אלה לא ברור היכן בוצעו ההוצאות להורג . אם נניח כי הוא נמנע מלעשות זאת בירושלים מחשש לתגובה נמהרת ורחבת היקף , הגיוני לשער שוב כי הייתה זו סמריה ש'נתכבדה' במעמד של עיר הגרדומים . באותה שנה ( כנראה ) הסעיר הורדוס את דעת הקהל הירושלמית גם בבניית תאטרון ואמפיתאטרון ובהנהגת משחקים ותחרויות ( ארבע שנתיות , ( על פי הנורמות המקובלות בעולם היווני . הופעתם של מתחרים נכרים מקרב עמי הסביבה בחוצות ירושלים , עריכת משחקי גימנסיון , מירוצי מרכבות , מחזות שעשועים של מלחמות חיה בחיה וחיה בבני 30 קדמוניות , טו , ; 173 אפרו ן ( לעיל , הערה , ( 18 עמ' 31 . 264 על התאריך ראו N . Kokkinos , Herodian Dynasty : Origins , Role in Society and Eclipse , Sheffield 213 32 1998 , p . 213 קדמוניות , טו , . 251-247 לדעת קוקינוס _> שם ) אירע הדבר בשנת 28 / 27 לפסה"נ . 33 קדמוניות , טו , . 266-252 לא ברור אם אפשר להסמיך מבחינה כרונולוגית את הוצאותיהם להורג של קוסטובר ובני בבא לאירוע אחד . ההיגיון נוטה לכך , שהרי אשמת קוסטובר הייתה נעוצה בין השאר בכך שהסתיר באחוזותיו הפרטיות באדומיאה את בני בבא אחרי שנמלטו מירושלים בשנת 37 לפסה"נ ( קדמוניות , טו , . ( 266-252 מנגד , גם הובעה דעה כי ההוצאות להורג לא בוצעו יחדיו . ראו : אוטו ( לעיל , הערה , ( 24 עמ' ; 54-50 שליט , הורדוס המלך , עמ' . 84-76 , 69-67 על קוסטובר ראו עוד אצל קוקינוס ]) לעיל , הערה , [ 31 עמ' , ( 182-178 שהעדיף לתארך את מותו לשנת 26 לפסה"נ . 34 לדעת שליט ( עמ' , ( 193 הדבר אירע בשנת 28 לפסה"נ , ולדעת שירר ( ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמי ( 290 בשנת 27 לפסה"נ . לפי דברי יוספוס , בירושלים נבנה גם היפודרום , אם לשפוט מקדמוניות , יז , 255 ומלחמת , ב , , 44 אך סביר יותר לחשוב כי האמפיתאטרון וההיפודרום היו באתר אחד , עיינו : . and Friend oftheRomans , Co \ umb \ a , South Carolina 1996 , pp . 186-187 ( trans . ) , Josephus , VIII ( LCL ) , 1963 . p . 128-129 , n . b . ; P . Richardson , Herod : Kingof the Jews H . StJ . Thackeray ( trans . ) , Josephus , II ( LCL ) , 1961 , p . 339 , n . c ; R . Marcus & A . Wikgren ולאחרונה ראו ע' קלוני ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר