|
|
עמוד:14
14 בצומת אור וצל שאני קראתי אינו מזכיר שום יצירה מערבית, למרות הצהרותיו שצריך להכניס לביתנו את ניצוצות הטוב שבתרבויות אומות העולם ) , ולא מצאתי שום עדות שהוא קרא אותה . הוא כותב על התרבות המערבית במונחים כלליים . וכמובן אין צורך להניח שהוא קרא את ה"קומדיה", הרי לרעיונות שהוא ביטא במשפט המצוטט לעיל היו לו מקורות למכביר . מה שבטוח, זה שפאול צלן – כמו אוסיפ מנדלשטם הנערץ עליו – קרא את ה"קומדיה" והושפע ממנה, ועוד נחזור אליה במשך עבודה זו . בהמשך לפתיחה שציטטתי, הרב כותב : היחש הזה כשהוא מתמלא בלב ונפש, הוא ממלא אותם אהבה יותר מיראה, ונעימות הגיון ושלוה יותר ממרירות הזדעזעות . דברים אלה נאמרים כנראה כנגד אותם "חרדים" המזדעזעים מן ההתפתחויות החדשות ונסגרים בפניהם . לעומת זאת : ההכרה התרבותית של ההשכלה היותר מתוקנת הולכת היא לשכלל יפה יפה הכרה מתוקה זאת . 6 אינה מופיעה כאן במקרה . הרב רוצההמילה "השכלה" ללמד כאן זכות על ה'השכלה' למרות הכפירה המתלווה אליה בהיסטוריית הרעיונות, כעל צורה אחרת של חיפוש האלוקים, 6 האם צדקתי בפירוש הזה ? אחרי כתיבת הפסקה שמעתי את הרב שלמה אבינר האומר בשיחותיו האינטרנטיות על "אורות התחיה" = https : / / www . youtube . com / watch ? v = mVKDXEkbadQ & list PLalize9 EeCEePMLqncL7 mglDd7 lm0 Fold ) : "האדם שיודע את ה' בצורה יותר שלמה [ . . . ] זו כוונת ההשכלה פה ולא תנועת ההשכלה, ההשכלה החילונית" . וראיתי שפירושו הולם את שימוש המילה "השכלה" ב"אורות התשובה" למשל בפרק י, ו"ההשכלה העליונה" . )
|

|