|
|
עמוד:8
רות בראודה ילקוט מורשת הצעיר לברית המועצות . אז התעורר בתנועה, בפולין, וגם בקיבוצים השומריים 1 הביטוי "מתיחת הקו" התייחס לעימות בארץ ישראל, פולמוס "מתיחת הקו" . הפנימי בתנועה, בין המזדהים עם דרכה של ברית המועצות, לבין השוללים אותה . מרדכי אורן ( Oren — אורנשטיין ) מגליציה, ואחרים, העלו על נס את הישגיה של רוסיה הסובייטית, הסתייגו מהסוציאל דמוקרטיה ומהאינטרנציונל השני, והזדהו עם התהליכים ההיסטוריים, כפי שהוסברו על ידי המטריאליזם הדיאלקטי של מרקס, ועל ידי ברית המועצות, מגשימת האידיאולוגיה הזאת . חברים אחרים בהנהגה הראשית הפולנית התנגדו לקו זה, וביקשו להסתייג מזיהויה של התנועה עם המרקסיזם המהפכני ועם ברית המועצות . בין מובילי הקו הזה בפולין היו יהודה גוטהלף ( Gotthelf ) , דוד רוזנבאום ( Rosenbaum — הנגבי ) , ואברהם רביצקי ( Ravitzki — בן שלום ) . פולמוס זה התנהל לאורך שנים, לבש ופשט צורה, אך בגטו ורשה התחוללה לראשונה תפנית קיצונית ביחסו של השומר הצעיר לברית המועצות . למקרא עשרות העמודים שנכתבו ופורסמו בעיתונות התנועה בהשראת התעמולה הסובייטית, מתעוררת השאלה : האומנם היה השומר הצעיר בבחינת חסיד שוטה של השיטה הסובייטית ? קריאה קפדנית של מכלול עיתונות התנועה, הובילה אותי למסקנה, שהתפנית הרדיקלית לא הייתה רק אידיאולוגית הזויה, אלא נשענה במידה רבה על שיקולים ריאליים ופרקטיים . שני נושאים קידמו את התפנית הזו : הנושא הראשון היה שאלת ההצלה . בתקופה הטרגית שבה נסגרו בפני היהודים כל דרכי המילוט, נתפסה ברית המועצות, וניצחונה המהיר הצפוי במלחמה, כסיכוי היחיד ליהודים . כך גם הציגה זאת התנועה בחודשי סתיו וחורף ,1941 מיד לאחר הפלישה הגרמנית לברית המועצות . העניין השני היה הצורך בפתרון ציוני חדש של השאלה היהודית, מה שכונה בשיח התנועתי "מדיניות ציונית חדשה" . צורך זה התעורר בעקבות נסיגת המנדט הבריטי מהתחייבותו לסייע לבנין הבית הלאומי בארץ ישראל . להלן ייעשה ניסיון לבחון את האידיאולוגיה התנועתית בזמן המלחמה, להבחין בין היסודות האוטופיים שבה, לבין ה"ריאל פוליטיק", ולהבין את המניעים לעמדות החדשות : ההקצנה הפרו – סובייטית מזה, וההקצנה הלאומית – ציונית מזה . כמו – כן תיבחן השאלה, כיצד השתלבו מגמות אלה, המנוגדות לכאורה, בחשיבה הפוליטית והאידיאולוגית של הנהגת התנועה בגטו ורשה . מרדכי אנילביץ' ראש קן ורשה והאחראי על התנועה החינוכית, ושמואל ברסלב ( Breslaw ) , עורך עיתונות התנועה, הם שהובילו את הקו הרדיקלי, שלפיו ממשלת ברית המועצות היא היחידה המפרשת נכונה את תורת מרקס וגם מיישמת אותה בפועל . עיתונות התנועה מאותה תקופה גדושה במאמרים המתארים את ברית המועצות כמגשימה יחידה, הלכה למעשה, של התהליכים ההיסטוריים על פי
|

|