“בוגדים ורשעים“: היהודים בספרי הלימוד במערכת החינוך בספרד בתקופת פרנקו

עמוד:10

10 גרסיאלה בן דרור ילקוט מורשת תבוסת הכוחות הרפובליקנים בספרד בשנת 1939 על ידי הכוחות הלאומניים במלחמת האזרחים העקובה מדם ( 1936 - 1939 ) סללה את הדרך להתבססות משטרו של פרנקו . הוא הנהיג שלטון סמכותי ואוטוריטארי גם לאחר סיום מלחמת העולם השנייה וניצחון בעלות הברית . הקואליציה של פרנקו התבססה על הכוחות שנרתמו למאמץ המלחמתי במלחמת האזרחים לטובת הצד הלאומני, אך היו מיוצגים בה אינטרסים אידיאולוגים ופוליטיים שונים ולעתים גם מנוגדים . הקואליציה הלאומנית באמצעותה שלט נשענה על משפחות אחדות, על הצבא, על המפלגה הפשיסטית — מפלגת 'הפלנחה' ( Falange Española ) , על מלוכניים מכל הזרמים ועל הכנסייה הקתולית . לאחר הניצחון קיבלו כל אלה נתח במשרות השלטון . מפלגת הפלנחה וכמוה הצבא זכו ביוקרה מיוחדת ובתפקידים בכירים כבר בתקופת המלחמה . מצב זה נמשך כל עוד הייתה ידן של מדינות הציר על העליונה . כדי להבטיח את המשך קיומו של המשטר גם בקונטקסט הבינלאומי החדש שנוצר לאחר מלחמת העולם השנייה, ניסה פרנקו להתקרב למדינות המערב . אחד האמצעים שנקט לשם כך היה הגדרת המשטר במדינה כמשטר נציונל – קתולי ( nacional - catolicismo ( . הדבר נדרש כדי להתנער מן הדימוי שרווח במערב על משטרו כמשטר פשיסטי וכדי ולהתקבל למשפחת האומות המנצחות . משטרו של פרנקו נהנה מהלגיטימציה שהעניקה לו הצטרפות הכנסייה המקומית לממשלתו, 2 שבתמורה קיבלה עמדות אסטרטגיות ופוליטיות בעלות ערך מרכזי לעניינה . הכנסייה הקתולית הרשמית ביקשה לנכס לעצמה תפקידים שבאמצעותם הייתה יכולה לשלוט על ההיבטים הדתיים והחברתיים בחיי הציבור, על ערכי המוסר ועל חינוך ההמונים . לפיכך, דרשה וגם קיבלה את תיק החינוך, שבו החזיקה לאורך השנים . הכנסייה פיקחה על מערכת הלימודים ועל החינוך הדתי – מוסרי של המאמינים הן בבתי הספר הפרטיים והן בבתי הספר הממשלתיים, ידה הייתה בכול : הכנסייה הפכה לנשמה האמיתית של מדינתו החדשה של פרנקו, כאשר קמה לתחייה אחרי המכה שהנחית עליה האנטי – קלריקליזם . הכנסייה והדת הקתולית הציפו את החינוך, את המנהגים, את האדמיניסטרציה ואת מוקדי 3 השלטון . מאז עלייתו של פרנקו לשלטון הוא נקט סדרת פעולות נגד המחנה הרפובליקני שהפסיד במלחמת האזרחים ונחשב סמל הבגידה במולדת ואויב ספרד . תפיסת מלחמת האזרחים כ"מלחמת קודש" וראיית חברי המחנה הרפובליקני כ"בוגדים" כללו מבחינה רעיונית את הבונים החופשיים, את הקומוניסטים הליברליים וגם את היהודים . באשר ליהודים — לאחר מלחמת האזרחים המטרה הייתה להגביל ולהצר 4 את צעדיהם .

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר