|
|
עמוד:9
דבר המערכת | 9 והיכולות שסייעו להם להתמודד עם האתגרים במשבר זה . מממצאי המחקר עולות ארבע תובנות עיקריות : הראשונה, שלהנהלת בית הספר ולשדרת הניהול תפקיד מרכזי בהתפתחותם המקצועית של המורים בבית ספרם, ובמקרה הנבדק במוכנותם של המורים להתמודד עם משבר הקורונה . בחלק גדול מבתי הספר ניתן היה "לנבא" את היכולת להתמודד עם משבר הכרוך בשינוי פדגוגי על סמך בדיקת מדיניות הנהלת בית הספר בקידום ובעדכון מקצועי של הסגל . השנייה, שהכשרת המורים חייבת להתעדכן בהתמדה, להתאים את עצמה לכלים מתפתחים העשויים לקדמה ולמיומנויות התואמות את צורכי התקופה . השלישית, שהשתלמויות קצרות וחפוזות אינן יעילות ואינן מקדמות את התפתחות המורים . הרביעית, שהכשרה יעילה ומתמידה נמצאת בבית הספר עצמו . באמצעות קהילות למידה מקצועיות, תומכות ומתמידות המובלות על ידי שדרת המנהיגות הבית ספרית ומורים בעלי התמחות וניסיון מצוות בית הספר, ניתן לקדם את המורים והמורות בתחומי הדעת, בשילוב טכנו - פדגוגיה בעשייתם החינוכית, ולא פחות חשוב בשיתוף פעולה מצמיח עם עמיתיהם . נראה כי המורים יכלו להתמודד טוב יותר עם האתגרים שעמדו בפניהם בתקופת שבה נדרשו ללמד מרחוק, לו התנהלו קהילות למידה בית ספריות כחלק משגרת התפתחותם המקצועית . אחת ההמלצות המרכזיות של מחקר זה היא לחזק את תפקיד המנהלים ושדרת הניהול שלצידם, להרחיב את סמכויותיהם ואחריותם בהיבטים שעלו במחקר, ולהעניק להם עצמאות פדגוגית וניהולית שתכין אותם בצורה מיטבית למצבי משבר . המאמר החמישי בגיליון הוא מאמרם של ד"ר אביחי קלרמן וד"ר חוה ששון , ""התחדד לי שקשרים כאלה יכולים להציל לסטודנט את הקורס" : אינטראקציית מרצה - סטודנט בלמידה מרחוק בחירום" . מטרות מחקר זה שנערך בתום שני סמסטרים של למידה מרחוק במכללה להוראה בתקופת הקורונה, היו לבחון את תפיסת האינטראקציה בין מרצה לסטודנט בלמידה מרחוק בחירום מנקודת מבטם של המרצים, לברר מהו סוג האינטראקציה השכיח ביותר ביניהם, ואם קיים הבדל בין המרצים לסטודנטים בנוגע לנחיצות האינטראקציה, לשכיחותה ולתפיסת מאפייניה הייחודיים . לאינטראקציה בין מרצה לסטודנט בלמידה בכלל ובלמידה מרחוק בפרט ישנה השפעה על מוטיבציית הלומדים, על שביעות רצונם ועל יכולתם להתמודד עם מטלות הלמידה . מכאן עולה חשיבותה של בחינת אינטראקציה זו בסיטואציות למידה שונות בשגרה וגם בחירום . במחקר נותחו ממצאי ראיונות עומק חצי מובנים שנערכו עם עשרים מרצים ממכללה להכשרת מורים, זאת בהמשך למחקר מקדים שנערך בקרב סטודנטים הלומדים אצל מרצים אלו באותה מכללה . הממצאים מראים כי המרצים, כמו גם הסטודנטים, זקוקים לטיפוח אינטראקציה ביניהם וסבורים שיש באפשרותה לשפר את איכות הלמידה ותוצאותיה, אך תפיסתם לגבי סוגי האינטראקציות הנחוצות וסיווגן שונה . המאמר השישי בגיליון הוא מאמרם של ד״ר אורלי פוקס, פרופ׳ סימה זך, ד"ר מיכל ארנון ופרופ' רוני לידור , ""כמה קיבלתי במבחן ? " הישגי סטודנטים להוראת החינוך הגופני בעת משבר הקורונה" . המטרה של מחקר זה הייתה לבחון אם המעבר להוראה מרחוק בעת משבר
|

|