|
|
עמוד:9
מהרהוריו של עורך | 9 יפעלו על בסיס כוח הנגזר מהסתרה, אלא על בסיס שקיפות לגבי הראוי והנכון . אבל כל זאת בתנאי שהתוכן של המאמר הוא איכותי ומהימן . ואכן, כתבי העת עושים מאמצים להבטיח את האיכות והמהימנות של המאמרים, למשל על ידי שיפוט של מומחים חיצוניים . עם זאת, העברת הבקרה החוצה משחררת לכאורה את מערכת כתב העת מאחריות אישית והופכת לאחריות שילוחית בבחינת "אנחנו רק שלחנו את המאמר לשיפוט" . אבל על פי דין זה רק לכאורה . אז מה עושים ? המערכת הבירוקרטית המייצבת, כוחה טמון ביכולתה להפעיל רגולציות מחייבות הבאות למסד את השקיפות, את האיכות ואת המהימנות . במקביל המערכת המדעית האמונה על הצורך לפתח ידע, להפיצו ולהכשיר את הדור הבא, מבקשת להבטיח שאלה שמצווים על הביצוע יהיו הראויים ביותר . כך אט אט הופכים המאמר וכתב העת למכשיר מיון דומיננטי . לכן כדי לאפשר ליחיד או ליחידה לחמוק מהמיון האכזרי הזה, אפשר להקל את התהליך המורכב של הפיכת מאמר לפרסום שפיט, לאפשר תהליך בעל אופי גמיש ונגיש יותר . אולם אם כתב העת יפרסם מאמרים שאינם ראויים לפרסום, שאינם מוסיפים ידע חדש או שאינם מבוססים מתודולוגית, מעמדו של כתב העת יתערער, והוא יאבד את ההכרה וההוקרה הציבורית או האקדמית . אומנם המאמר יתפרסם, אך לא ייחשב כפרסום ולא ישמש כ"מקפצה" לקידום אישי או כבסיס להתקדמות ולפיתוח מדעי . כאן העורך שואל את עצמו : את מי אני משרת ? את היחיד או היחידה הרוצים להתפתח מקצועית, להתקדם, לחלוק מידע חדש ואף להתפרסם ? או אולי את הממסד האקדמי המשתמש ברשימת הפרסומים ככלי מיון להקצאת תארים ומעמד אקדמי ? או שמא את המערכת המדעית האמונה על הצורך לחקור ולפתח ידע, דרכי חשיבה והגות, אשר פרסומם יתרום להכשרת הדור הבא וליצירת המשכיות מדעית ? או אולי העורך משרת את החברה שסומכת על כתב העת שיפרסם מידע אמין, נגיש לכולם, ללא אינטרסים סמויים הבאים לשרת אג'נדה חבויה ? מצאתי את עצמי לחוץ כמשרתם לא רק של שני האדונים של מולייר, אלא כמשרתם של ארבעה אדונים . וזאת אינה קומדיה ! כמורים וכאנשי חינוך המחויבים לקידום החינוך בישראל, הנטייה הטבעית שלנו היא לשרת את הפרט ואת החברה כאחד . ומכאן שראוי לתת למי ששוקד על כתיבת מאמר הזדמנות שנייה להיכנס למעגל המפרסמים . זאת בתנאי שנשמור על אמינות ולא נפר את עקרון האיכות . אומנם זוהי גישה בונה ומפתחת שיש לה ניחוח חינוכי חזק, אך היא גם יקרה ודורשת רמת אחריות גבוהה כדי להבטיח את איכות הכתוב . כאמור, העולם מונע ופועל באמצעות ארבעה כוחות : הכוח החזק, הכוח החלש, הכוח האלקטרומגנטי וכוח הכבידה . חשבו לרגע ונסו מתוך ניסיונכם, בצורה מטפורית כמובן, לקשר את הכוחות האלה לארבעת הכוחות ששוחחנו עליהם : הכוח האישי - אישיותי, הכוח האבולוציוני - הישרדותי, הכוח המדעי - התפתחותי והכוח הבירוקרטי - המייצב . מה חזק, מה חלש, מה תומך ומה מערער ?
|

|