|
|
עמוד:8
8 הקדמה במהותו . הוא יכול להיראות לנו אוטופי למדי לאור הכאוס והאלימות של התקופה, אך בעיני אנשי הרוח האלה הוא נתפס כהכרח לאומי ואישי מציאותי, בוודאי לא פחות דחוף מן המאבק הפוליטי : המאמץ להגשים חזון רב שנים – "רנסנס של התרבות היהודית" . בשורות התנועה היהודית הלאומית המפולגת היו מאות ואולי אלפים של אנשי רוח – סופרים, אמנים, מחנכים, מוציאים לאור ופעילי תרבות – שדגלו ברעיון הזה . הם האמינו בכל ליבם שליהודים נדרשת תרבות מסוג חדש, שלא התורה והמצוות עומדות במרכזה אלא צורותיה וערכיה של התרבות האירופית המודרנית . הם חשו ניכור או אדישות כלפי הדת והמסורת היהודיות, עקב השינוי העמוק בחינוכם בנעוריהם או בהשפעת המודרנה וערכיה . אנשי רוח אלה האמינו שרק לתרבות מעין זו יש ערך ומשמעות ורק דרך עיסוק בשירה, באמנות, ביופי וביצירה חופשית תהיה ליחיד אפשרות להתפתח כבן אדם שלם וחופשי . ואולם, אנשי הרוח האלה גם ראו את עצמם כיהודים במובן הלאומי, הרגישו קשר הדוק לדרכי חייו וללשונותיו של העם היהודי במזרח אירופה, האמינו שלעם היהודי יכולה להיות "תחייה" – לא רק פוליטית אלא גם פנימית – וסברו שתרבות יהודית חדשה זו היא הכלי החזק ביותר למימוש התחייה הזאת וגם מטרתה הגבוהה ביותר . בזירת התרבות, לא פחות מאשר בפוליטיקה, היו אנשי הרוח וחולמי התרבות האלה חלוקים בשאלות יסוד, כגון אם העברית או היידיש צריכה להיות שפת התרבות החדשה ; אם עליה להיות קשורה לציונות או לתפוצות, לרפורמה או למהפכה החברתית ; מהו הקשר הראוי בינה לבין המסורת היהודית, ועל אילו יסודות אסתטיים לבנות אותה . הם לא רק נחלקו בשאלות אלה אלא גם מצאו עצמם במלחמת תרבות עזה בגללן . עם זאת, מתחת לפני השטח היו כולם מאוחדים בחזון הרדיקלי החדש של התרבות היהודית . התרבות החדשה הזאת לא נועדה להיות מושתתת על הדת אלא על האמנות ועל האינדיווידואליות החילונית . היא נועדה להיות לאומית בהיקפה אבל קוסמופוליטית בתוכנה ; היא עוצבה בכוחה של מסירות עזה ללשונותיהם של היהודים, ועם זה חתרה לייבא לתוכה את תרבות אירופה והעולם ולקחת בה חלק . והתרבות החדשה לא נועדה להיות נחלתם של אמנים ואנשי רוח בלבד – אדרבה, מטרתה הייתה להיות נטועה באומה בכללותה באמצעות מהפכה בחינוך ובאמצעות עימות, הן עם היהדות המסורתית והן עם ההתבוללות היהודית לחברה הלא-יהודית . לוחמי התרבות האלה ביקשו לשוב ולעצב את עצמם ואת שאר היהודים, לא רק בתור אומה מודרנית אלא גם בתור אומה של יחידים יצירתיים, חופשיים וחילוניים . הספר הזה מבקש להציג את התמונה המקיפה הראשונה של הפרק המרתק הזה בתולדות עם ישראל . הוא משחזר פרשה מכרעת בתולדות הולדתה של התרבות העברית
|

|