|
|
עמוד:10
מ בוא 10 מטרה נוספת של הספר היא להתחיל למלא חֶסר מחקרי שעליו עמד מייקל סטלו לפני מספר שנים, כאשר הצביע על היעדר מחקרים העוסקים בגבריות בקהילות היהודיות בימי הביניים . 3 מטרה זו מצריכה שימוש רחב בתאוריות ובמושגים שפיתחו חוקרי גבריות וחוקרי מגדר בעשורים האחרונים . אולם כיוון שלא ניתן להבין את חייהם של הבחורים בלי להבין את חיי הבחורות שחלקו איתם את המרחבים הקהילתיים, יש בספר תרומה לא רק לחקר חיי בחורים וגבריות אלא גם למחקר חייהן של בחורות ונשים באשכנז באותה תקופה . המונח ״תקופת הבחרות״, והמונחים הנרדפים לו ״גיל הנעורים״ ו״גיל ההתבגרות״, מתייחסים לפרק חיים שראשיתו בהיות הילדים או הילדות לנערים או נערות וסיומו עם הגעתם לבגרות מלאה . באיזה גיל הפכו ילדים יהודים באשכנז בימי הביניים לנערים ? ובאיזה גיל תמה תקופת נעוריהם ? או שמא לא היו מעברים אלה תלויי גיל ? ואם אכן לא היה הגיל המדד העיקרי שלפיו נקבע מתי נערים הפכו לגברים, במה כן היה תלוי המעבר מהילדות לבחרות, וממנה לבגרות מלאה ? האם גם עבורם התאפיין גיל ההתבגרות, כבימינו, כתקופת הכנה לנטל ולאחריות הכרוכים בעולם המבוגרים, תקופה נטולת אחריות ורווּיַת יצרים מיניים ואחרים, המאופיינת במרדנות, בגיבוש זהות אישית וחברתית ולעיתים באיום על יציבות החברה ? ומה בנוגע לילדוֹת ? האם תקופת התבגרותן הייתה מקבילה לזו של הבנים ? או שמא ציפו מהן למסלול חיים שונה ? עם שאלות אלה ונוספות מתמודד הספר שלפניכם . הסוציולוגית רבקה ראבי טוענת, שאם בכוונתנו להבין את עולמם של המתבגרים — את התנהגותם, את רצונותיהם ואת דרכי התמודדותם עם המציאות הניצבת בפניהם — שומה עלינו להתמקד במרחבים החברתיים-תרבותיים שצעירים אלו מצויים בהם . 4 בחברה המערבית העכשווית מתוחמת קבוצת גיל זו פחות או יותר בין הגילים 12 – 20 ; וליתר דיוק קבוצה זו מייצגת את אלו שהגיעו לגיל פריון אולם עדיין לא הגיעו ליציבות הגופנית המאפיינת את הגוף הבוגר בתום צמיחתו, או עדיין לא הגיעו לבגרות אישית וחברתית . ברוב המקרים יש הלימה מסוימת בין ההתפתחות הגופנית ובין ההתפתחות האישית והחברתית, הרגשית והאינטלקטואלית . 5 כמו כן היציאה מהקן המשפחתי מסמנת לרוב את תחילת תקופת הבגרות הן בעיני החוק והן בתפיסות התרבותיות הרווחות . במחקר ההיסטורי החברתי-תרבותי הקטגוריה ״תקופת הבחרות״ קשורה בדרך כזו או אחרת לגיל כרונולוגי או לפעילות חברתית או לשניהם יחדיו, בעוד הקשר בין הגיל 3 Michael L . Satlow, “From Slave to Weapon : Torah Study, Masculinity and the Babylonian Talmud”, in P . H . Cullum & Katherine J . Lewis ( eds . ) , Religious Men and Masculine Identity in the Middle Ages, 9, Woodbridge 2013, pp . 16 – 27 Rebecca Rabi, “Across a Great Gulf ? Conducting Research with Adolescents”, in 4 Amy L . Best ( ed . ) , Representing Youth : Methodological Issues in Critical Youth Studies, New York 2007, p . 40 C . M . Fleming, Adolescence, Taylor & Francis e – Library 2005, p . 2 5
|

|