|
|
עמוד:14
מבוא 14 קהילתו . כל אחת מן התחנות יכולה לפרנס מחקרים מאלפים וספרים רבים מספור, אבל ספר זה מבקש להתמקד באדם, בעולמו, בדעותיו ובהשקפותיו, כמי שביקש להיות מנהיג ציבור בדרכו שלו . מה היה מקומו בחברה היהודית בפולין בין שתי מלחמות העולם ? האם אפשר למקמו בקטגוריות הקשיחות המחלקות את החברה היהודית בפולין שבין שתי המלחמות לקבוצות מובחנות : ציונים, חרדים ומשתלבים לסוגיהם, או שמא הוא ייצג מודל ביניים ? האם שכבת האינטליגנציה שמילייקובסקי נמנה עימה הייתה בעלת אוריינטציה פולנית או לאומית-יהודית, ואולי גם זו וגם זו ? מה הגדיר את זהותו האידאולוגית-התרבותית ? בנוסף על שאלות אלה, אנסה לסרטט את הסוגיות שעמדו באותה עת במרכז עולמה של הקהילה היהודית בוורשה בין שתי מלחמות העולם : יחסי גולה – ארץ ישראל, יחסי יהודים – פולנים ויהודים – מומרים, מעמדו של הרופא היהודי, נבכי הפוליטיקה הקהילתית הפנימית כפי שבאו לידי ביטוי בהשקפת עולמו ובפעילותו של מילייקובסקי, ופעילותו הציבורית ועמדותיו הפוליטיות בזמנים אלה . הספר נחלק לשלושה שערים, המתארים שלוש תקופות בחייו של ישראל מילייקובסקי : שנות התעצבותו האישית והמקצועית ; הפיכתו לדמות מרכזית בחיים הציבוריים בקהילה היהודית בוורשה בין שתי מלחמות העולם ; ותפקידו האחרון, הטרגי, כראש מחלקת רפואה ותברואה בגטו ורשה . השער הראשון עוסק, כאמור, במקורותיו של מילייקובסקי כאינטלקטואל יהודי- פולני, הן כפרט הן כחלק מן האינטליגנציה היהודית בת זמנו . הפרק הפותח מסרטט את דיוקנה של האליטה היהודית החדשה בפולין במחצית הראשונה של המאה העשרים, על המשותף והמגוון שבה, כקבוצת ההתייחסות של מילייקובסקי שבמסגרתה הוא חי, פעל והתפלמס . פרק זה משמש מעין מבוא נוסף, המאפשר לראות את הביוגרפיה של האיש בהקשרים רחבים, לשם הבנת אישיותו ודמותו הציבורית והפוליטית . הפרק השני חוזר אל כור מחצבתו ואל מחוזות ילדותו ונעוריו כאדם צעיר, כחייל, ואל השנים הראשונות שבהן שימש רופא . בשל מיעוט המסמכים הספציפיים שהשתמרו על אודות האיש ומשפחתו בתקופה זו, חלקים מרכזיים של תקופה זו בחיי מילייקובסקי לוטים בערפל, רב בהם הנסתר על הגלוי ולעיתים כל שנותר בידינו הם פירורי מידע, שבאמצעותם ניסיתי לשחזר את התמונה הרחבה . עם זאת, במידה רבה אפשר לומר שסיפורו וסיפור משפחתו בתקופה זו הם גם סיפורם של יהודי מזרח אירופה בשלהי המאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים, אלה שנדדו מהעיירה הקטנה, השטעטל, אל העיר הגדולה . השער השני מלווה את מילייקובסקי כרופא וכאיש ציבור בוורשה היהודית בין שתי
|

|