מבוא - המרחבים התפקידיים של הקיבוץ על רקע היסטורי

עמוד:11

ההבדלים המהותיים במיבנה החברתי­כלכלי ) המשקי ( ; לאחר שאוחדו רבים ממוסדות החינוך והכשרת­מורים ומוסדות ההשכלה הגבוהה; ולאחר שנוצרו מסגרות משותפות לכל הזרמים הקיבוציים ­ קיבלו המסגרות והעמדות הנפרדות הארה מיוחדת, שניתן להבינו רק על פי אוריינטציות פוליטיות המעוגנות ברקע ההיסטורי שלהם . בכל הנוגע לתשתית הסדר החברתי של הקיבוץ ­ אפשר לקבוע, כמעט חד­משמעית, שההתפתחות הביאה להאחדה כמעט מלאה, ברוב­רובם של דפוסי ההתנהגות המדינית ובדפוסים הנורמטיביים של קיבוץ בן­זמננו, בכל הזרמים . יוצא מכלל זה הוא ענייו "הלינה המשפחתית", שלא התקבל ולא קיבל לגיטי­ מציה תנועתית בקיבוץ­הארצי של השומר הצעיר . כמו­כן קיימת עדיין הפרדה בין הקיבוץ הארצי לתק"ם בענייו בתי הספר האזוריים, פרט לאיזור אחד בנגב . ראוי לציין, שגם בקיבוץ הארצי ישנו מיעוט, הן ברמה הקהילתית והן בתנועה, התומך בגישה פלורליסטית בנושא הלינה המשפחתית . לנושא הלינה המשפחתית כשלעצמו, אין משמעות מיוחדת בדיוננו . אך יש בהעלאת הנושא הארה אילוסטרטיבית תשובה, המצביעה על תופעה של שינוי מול תופעה של שימור­דפום קיים, שהתפתח בקיבוץ על רקע תנאים חלוציים ומצב כלכלי קשה . הדאגה לילדים, על רקע זה, הולידה את "הלינה המשותפת", ואין היא, אולי, אורגנית לאורח­החיים הקיבוצי דווקא, ובכל תנאי . מודרניזציה טכנולוגית והתפתחות משקית ­ כגורמי שינוי בקיבוץ במושג "מודרניזציה" נשתמש בהתאם לצורך הספציפי של דיוננו ומסיבות של נוחיות סימנטית, לא נייחס למושג זה את הקונוטציה המקובלת במדעי החברה לגבי חברות פארוכיאליות העוברות שינויים פוליטיים עמוקלם . אלה קשורים לתהליך של שחרור משלטון קולוניאלי, שבעקבותיו בא תהליך טל תעוש, שינויים טכנולוגיים ושינויים בתנאים הבינלאומיים, הגורמים דיפרנציאציה תעסוקתית ומעמדית . לשינויים מסוג זה יש השפעה מכרעת על התערערות הסטרוקטורות של החברה הפארוכיאלית . בהיבט כזה, אלה הם שינויים בעלי אופי מהפכני ) דבר זה רלבנטי, במידה רבה, לחברה הערבית בעבר ובמידה מסויימת גם כיום ( . בדיוננו על הקיבוץ יש למושג "מודרניזציה" משמעות המוגבלת לנושא הקשור למודרניזציה טכנולוגית, ­ לשינויים באופי התעסוקה, ולדיפרנציאציה בתעסוקה שבאה בעקבות תהליכי התעוש המהיר . שינויים אלה, עד כמה שהדבר קשור לקיבוץ, אינם גוררים אחריהם,בהכרח, שינויים מיבניים מהותיים ושינויים מהפכניים בציפיות הנורמטיביות של חברי הקיבוץ . אולם, הם יכולים, בהחלט, ליצור מוקדי קונפליקט וחיכוך הדורשים סוג חדש של פתרונות תיפקודיים, שלא היו מקובלים בעבר . כ"חברה חדשה" ­ בפרספקטיבה היסטורית ­ הקיבוץ יצר את החברה הכי "מודרנית" . הקיבוץ הקים חברה, ששינתה את דפוסי התרבות הקונבנציונלית המקובלת בסביבתו, תרבות המושתתת על קניין פרטי ובעלות פרטית על אמצעי 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר