|
|
עמוד:8
שינויים נורמטיביים, הנדרשים לצורך התאמה למצבים ולמציאות חדשים, מבלי שעקרונות היסוד ישתנו ) למשל : מעבר ממחסן בגדים אי למחסן בגדים אינדיווידו אלי; מעבר מלינה משותפת ללינה משפחתית, ועוד ( . לקיבוץ בן זמננו יש רקע היסטורי עמוק, מודע וסמוי כאחד, והוא מופנם בתודעת חבריו, במידות שונות של בולטות . ההשתקפות של רקע היסטורי כזה, בטבע הדברים, תהיה שונה אצל בני גילים שונים בתקופות שונות . בדרך כלל, תפקיד השמירה על הדפוסים החברתיים הוא לקיים את הלויאליות והסולידריות של חברי המערכת, על ידי הצגת מוקדיהזדהות, שהופנמו ועברו סוציאליזציה ) חיברות ( או שהופיעו כתוצאה של אקט מהפכני אשר תוצאותיו מהוות יעד לשימור . בהתפתחותו של הקיבוץ שלטה הקונצפציה ההגשמתית והאינסטרומנטלית . עיקרון "ההגשמה האישית" היווה מנגנון מכריע ברציונליזציה האידאית לתחום תפקידי הביצוע ) מ"חזון להגשמה" במימנטיקה התנועתית ( . את מנגנון ההגשמה אפשר לראות כמאפיין טיפולוגי של התנהגות קיבוצית בפרספקטיבה היסטורית . המרחבים התפקידיים של תעסוקה וכיבוש עבודה, של התיישבות, של בטחון והגנה היוו את מרחבי ההגשמה, באינטראקציה האינטראסוציאטלית ובאינטראקציה האקסטראסוציאטלית של הקיבוץ . * אולם, רבים מהתפקידים שהקיבוץ מילא, בחברה הישראלית והיהודית ובתור הקיבוץ עצמו, עברו שינויים מרחיקי לכת . אין המציאות ה"הגשמתית" שהיתה עד מלחמת העולם השניה דומה למציאות שלאחריה ולאחר השואה . במלחמת העולם השניה הוכחדה יהדות מזרחאירופה ויהדות הבלקנים . יחד עם יהדות זו הוכחדו התנועות החלוציות, שהיוו את עיקר הרזרבה הכמותית והתנועתית של הקיבוץ . התקופה שלפני קום המדינה, תקופת המאבק על הקמתה של חברה ישראלית בתקופת המנדט הבריטי, אינה דומה לתקופה שלאחר קום המדינה . עם זאת, אפשר לומר, שבמשך כל התקופות כמעט, ובמידה רבה גם בתקופה הראשונה שלאחר הקמת המדינה, יכול היה הקיבוץ להטיג את מטרות היסוד שלו על יסוד ה"מנגנון ההגשמתי" . זאת משום הלימה רבה עם הציפיות הכלליות, הלאומיות והמעמדיות, של סביבתו ה"לאקיבוצית" הקשורה לתנועת העבודה ולהסתדרות . אולם, יחסי הקיבוץ עם סביבתו היו נתונים כל העת במתח הדדי ובקונפליקט . מצד אחד, הם עוצבו כיחסי גומלין חברתיים ומדיניים, ומצד שני כיחסי ניגוד סטרוקטורלי חריף לאותה חברה, שבתחום של בינויעם ) הגשמת הציונות במובן הפוליטי והחברתי, הסטרוקטורלי ( מילא בה הקיבוץ תפקידים חלוציים מובהקים . 5 ( בענ . יי 7 תי 5קלדי 0 קטלייס לגללייס ראה . ררברט p . מי 1ל 7 התיאלייה החברתית והמבנה החניתי; הל'נ . יהדי ל; ע"ע 125 95 . * לא מעאתי תלגלם מדלייק של המלעוגיס איג . ג 1רא לאי,סג 1ראסל ^ יא 71לי . בקיילב, יש להבי 7 אותם נפניםחברתי בימת הקהילה כללה, וחלץ חברתי עם הסביבה הנלללת . 8
|

|