|
|
עמוד:6
משלוש זרועות הגיוס הצבא הבריטי, הנוטרות, הפלמ"ח רק הפלמ"ח יכול היה להציע פתרון המשלב שירותצבאי עם המשך קיום קבוצת ההכשרה התנועתית, מהבחינה הרוברתיתהתיישבותית . מדריכי תנועות המחנות העולים והנוער העובד היו הראשונים שהבינו, כי אסור למנוע את גיוס בוגרי התנועות . היה זה כאשר הישוב נחרד מפני אפשרות פלישה גרמנית וה"הגנה" נערכה לעמידתהתגוננות ומלחמה . הנוער כולו נקרא להתגייס, גם על ידי הקיבוץ המאוחד וההסתדרות . מדריכי התנועות, רובם ככולם, היו חברי ישובי תנועותהנוער בקיבוץ המאוחד, והם אשר הניעו את מזכירות הקיבוץ המאוחד לשנות את עמדתה השלילית באשר לגיוס ההכשרות לפלמ"ח . באוקטובר 1942 החליט מרכז המחנות העולים לגייס את ההכשרות שלו לפלמ"ח, אם יושגו התנאים הנאותים לפעילותן החברתית ולזיקתו לתנועה . בדצמבר 1942 החליטו מועצת הנוער העובד וכינוס הכשרותיו על גיוס מיידי של ההכשרות לפלמ"ח, עוד בטרם הוסכמו התנאים הנדרשים . במשך המחצית הראשונה של שנת 1943 התגייסו לפלמ"ח שש ההכשרות הראשונות אחת של המחנות העולים וחמש של הנוער העובד, בהן, לראשונה, חברת נוער עולה כולן חניכות הקיבוץ המאוחד . בל, ץ 1943 התגייסה ההכשרה הראשונה מקרב תנועת הצופים; בשלהי 1944 הכשרה ואשליה מתנועת השומר הצעיר; בראשית 1945 הכשרה ראשונה מהנוער העובד, חניכת חבר הקבוצות; ובשלהי 1945 הכשרות ראשונות מתנועת מכבי הצעיר והתנועה המאוחדת . מן המפורסמות הוא כי הכשרות הנוער העובד היוו את חלק הארי בהכשרות הפלמ"ח . אולם, לא הושם לב במידה הראויה לעובדה, שהנוער העובד ייצג לא רק את הנוער הארצישראלי כי אם גם את חברותהנוערהעולה הרבות, מארצות אירופה והמזרח התיכון . אלו, לאחר שתי שנות לימודים ועבודה בישובים הקיבוציים, היו להכשרות פלמ"ח, ללוחמים ומתיישבים . "לא נגזים אם נאמר כי ההכשרות הצילו את הפלמ"ח מדלדול והצעידוהו קדימה" כתב יגאל אלון ) ספר הפלמ"ח אי; 239 ( , בהתייחסו לתקופת מלחמת העולם השניה . מותר להוסיח ולומר, כי לא נגזים אם נאמר שהפלמ"ח הציל את תנועות הנוער ואת העתודה ההתיישבותית של התנועה הציונית, והפר איתן לגרעין הכוח העברי העצמאי . המבחן העיקרי של הברית בין הפלמ"ח ותנועת הנוער היה כאשר בוטלו צוויהגיומהישוביים בשלהי ,1945 ותנועות הנוער החלוציות, בהכרה ומרצונו החופשי, החליטו להמשיך ולגייס את בוגריהן והכשרותיהן לפלמ"ח, למען יימשך קיומו של הגרעין לצבא עברי עצמאי, לקראת הבאות .
|

|