|
|
עמוד:14
השתדלנו, במסגרת המבוא, להבהיר מספר נושאים בעלי משמעות תיאורטית . בהקשר זה, קבענו את ההנחות הבסיסיות, הקשורות למערכת התקשורתית והמינהלית ולאינטראקציה הייחודית לקיבוץ, כחברה וולונטרית בעלת ממשל המיוסד על דמוקרטיה רבמיבנית . הפרקים הבאים יוקדשו לברור שאלות תקשורת ומינהל, הלכה למעשה . הפרק הראשון והפרק השני מוקדשים, מעיקרם, לנושא התקשורתי . הפרק השלישי והפרק הרביעי מוקדשים, בעיקר, לנושא המינהל הקיבוצי ויעילותו בתהליך הדמוקרטי . הפרק האחרון יוקדש לסיכום ולבירור הנחיצות בשימוש באמצעיההמחשה השונים ולאמצעיהתקשורת האלקטרונית ו"ההמונית" . נברר אם ניתן או שלא ניתן להשתמש בהם, להגברת ההשתתפות, הידיעה והמעורבות של החברים, בתהליך החברתי ובתהליכי קבלת ההחלטות, שבלעדיהם לא קיים התהליך החברתי . נביא בזה, בסיכום הדברים שלעיל, את קבוצת מישתניהתקשורת בקיבוץ, אשר יופיעו בצורות שונות בהמשך הדיון . לדעתנו, יש למישתנים אלה חשיבות סטרוקטו רלית ופונקציונלית בסיסית בתהליך החברתימדיני . לדעתנו, הם קובעים, במידה רבה, את ההתנהגות המינהלית של הקהילה הקיבוצית . ואלה הם : 1 . אורח החיים הקיבוצי ודפוסי ההתנהגות של המערכת המדינית של הקיבוץ; מידת שימורו ותקפותו, ומודעות הציבור למשמעותו, בהתנהגות הפרט והפעיל . 2 . המבנה המינהלי וצורות הארגון הקיימות; דרכי הגיוס למילוי העמדות ) התפקידים ( . 3 . דרכי הקצאה של השפעה וסמכות, בתחום הפורמלי והבלתיפורמלי . 4 . המיבנה הכלכלי הכללי . 5 . מיבנה השירותים ונטיות הצריכה בקיבוץ . 6 . המיבנה הדמוגרפי והדיפרנציאציה הגילית . 7 . הסביבה הסביבה התנועתית, הסביבה הלאקיבוצית, המדינה . 8 . כפונקציה של כל הקודמים : כמות המידע, מורכבותו וזמינותו . האופי המיוחד של המערכת המדינית של הקיבוץ ואופיו של הממשל הקיבוצי כדמוקרטיה רבמיבנית, שמקור סמכותה הוא באסיפה הכללית הינם בעלי השפעה מכרעת על התהליך הקומוניקטיבי, הנוצר באינטראקציה המינהלית . בסכימה המינהליתתפקירית, שהראינו לעיל, ראינו שאין בקיבוץ הפרדה ברורה ועקבית בין פונקציות המינהל לבין התחום המדיני, העוסק בקביעת מדיניות, בהקצאת סמכויות, בחקיקה ובנתינת לגיטימציה בלתיאמצעית לתיפקוד המיבצעי . 14
|

|