מבוא - תקשורת ומינהל בקיבוץ בתקופתנו

עמוד:10

בתהליך קומוניקטיבי, מדיני­חברתי, עשוי כל מקבל מידע, בתהליך של היזון­ חוזר, להפוך גם למקור המידע החדש או למפקח על קריטריונים השוואתיים עבור מקור המידע שממנו התקבל המסר המקורי . אם נחבר את שני המרכיבים הראשונים ואת שני המרכיבים האחרונים במודל שלפנינו ­ נקבל מודל יותר פשוט, שיש בו "המקור", "המסר" וה"קולט" . מודל זה, באופן מפתיע, זהה כמעט עם המודל של אריסטו, המדבר על "הדובר", ה"דברים" ו"המאזין לדברים" . 2­ 1 מאז ארימטו נוספה למודלים רק המורכבות שלהם, אך היסוד העיקרי שלהם לא השתנה . בחברה קיבוצית, המרכיב החשוב ביותר, אולי, של המקור ) שולח המסר ( ­ הוא התפקיד שהוא ממלא במינהל, במסגרת התרבות החברתית­מדינית של הקהילה . כמובן, יש גם חשיבות לרמת ההתמחות שלו ולרמת המידע שצבר, המשפיעים, ללא ספק, על עמדותיו האקטואליות . ­ ) אלה לא רק יחידים כי אם גם מיבנים מוסדיים ותפקודיים, המהווים את המינהל הקיבוצי . ( ­ הנקודה המרכזית היא בכך, שאף מקור איננו יכול להתקשר, באופן בלתי תלוי לחלוטין מתפקידו במערכת החברתית­מדינית . כלומר, לא רק התכונות האישיות והידע האישי קובעים, אלא גם האילוצים של הקהילה הקיבוצית, על דפוסיה וערכיה, ובקיצור ­ המערכת הקהילתית, אשר משקפת את כלל הציפיות הערכיות של חבריה . הוא הדין לגבי הקולט את המסר . ברור, שבעיית העברת המסר בצורה יעילה, מותנית בקיומו של "קוד" הניתן לפיענוח ולהבנה בין המקור לקולט . "המסר" הינו התוצר המוצפן של המקור, כין אם הוא מופיע כדיבור, ככתוב, באמצעות המחשה ויזואלית או אורקולית כלשהי . ל"מסר" מספר תכונות, המאפיינות אותו . הדבר הכללי ביותר הוא תוכנו המיוחד של המסר, הקובע גם את השימוש האינסטרומנטלי הספציפי . אנו מעבירים את המסר על ידי הקוד, שדיברנו עליו קודם לכן, המורכב ממערכת­סמלים, שיש לה משמעות למעורבים בתהליך התקשורתי . אנו משתמשים בצורות שונות של ביטוי והמחשה, כדי להבהיר בדרך הטובה ביותר את תוכנם של המסרים ואת המטרות שאנו מעוניינים להשיג באמצעותם . אחת השאלות המעניינות אותנו בפרקים הבאים היא בעיית הערוצים התקשורתיים והשימוש בהם . לעיתים, העברת המסר וקליטתו הנכונה כמועד הנכון, תלויה באופי וטיב הערוץ והתאמתו הספציפית להעברת תוכן מסויים, בצורה קליטה ובעיתוי נכון . סוגים שונים של מסרים מזדקקים לערוצים אשר לא תמיר הינם זהים ביעילותם, גם אם ניתן להשתמש בהם באופן רגיל . במצבים אופייניים לבעיות תקשורת בקיבוץ, אנו 2 ( W . D . Ross ( ed ) ­ The Works of Aristotle, 1946 volume XL המלדל של אריסטל היכר קלסי לרירך פרלמנטרי­ לקלמל vp­ < j יכי . נאשר מלסי 3ים לל את ההיזל 7 הי / ל­ןי לאת הדיאלוג להעימלת, נרצרת נ 1ערכת, שהאסיפה כקינלץ יכולה לשמש לל דלגמא מ ^ לייגת . 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר