במקום מבוא

עמוד:6

שלעיתים גם מפחידים במקצת את מי שמנסה לחדור לעומק . אך יש למבט כזה הפיצוי הבלתי צפוי של התגלות הצפון ברצף של שלושה דורות ושל הדור הרביעי המתדפק מעבר לסף . אלה הם החג והחוגגים . זהו הפיצוי שיש בו מן היופי והעוצמה של "הקביעות המשתנה" מדור לדור, מאבות, לבנים ולבני בנים . החג מסלק את הצללים המלווים חמישים שנות עשייה . העין האנושית, האוהבת והסלחנית, כאילו לא רואה את הצללים שבאו עם תמורות הזמן וחוגגת את הממש העצום המאיר באור של זרקורים שביום יובל אין טעם להעיב עליו . "זאת עשינו יחד כחלק של תנועה שאמרה ­ כל יהודי יכול לחיות בקיבוץ והקיבוץ צריך על­כן להיות גדול וגדל" . במבט אחורה ביום­היובל, אין חשיבות רבה "לאמת האמפירית" שבוודאי אינה מאשרת את כל ההנחות של בראשית, אך מאשרת הרבה מהנחות אלו והרבה מעבר למה שניתן היה לצפות . . . כאן אולי קובעת אמת כוללת יותר, שאמנם קיימים קיבוצים גדולים, שאף אם הם מעטים ­ הם ישנם וכאילו מכריזים : ישנו וקיימות "העובדות האמפיריות" ­ גבעת­ברנר, יגור, אפיקים, נעו ובית­השיטה שאף הם מתקרבים אל היובל עם אלף נפשות ולמעלה מזה, בכל אחד מהם, אלף נפשות שהן אלף בעיות . זהו רק האלף הראשון שאחריו יבואו האלף השני ואתו אלפי הבעיות . ביובל החמישים אתה עוצר מבטך בנקודות זמן דמיונית וריאלית גם יחד עד התפעלות ועד להתפעמות משלל המתירות, מן המורכבות ומן העוצמה המדהימה . אתה רואה לפניך מציאות משתנה וזורמת ללא הפסק,שינויים ותמורות "ואת הישן בפני חדש תוציאו" . . . זהו בעצם האתגר הגדול של העתיד העומד בפתח . כאן הפרספקטיבה שאינה מזוהה היטיב . הפרספקטיבה של העתיד .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר