|
|
עמוד:11
העברית תאבד את מקוריותה, וכל אחד יוכל לקרא את גיטה . . . ולהם נחוץ מכם שלא תכנם סחורה זרה . ואז הוא יוכל למכור את החלב שלו אפילו אם הוא יהיה מהול במיים, ורק עם מעט שומן . . . יש מחשבה כאילו תנועתנו מוכרחה להיות עםהארצית, ואני חושב להפך שהידיעה עוזרת ל" . " < 5 > עיון בפעולתו, בדבריו ובמחשבתו של מבנקין,במשר כל השנים מבליט את קיומה של שלמות אידיאית ועיקביות מפליאה, למרות שהאידיאה הרחבה ^ , של טבנקין כוללת בתוכה זרמים כה רבים, תקופות רבות, השפעות רבות ואף ניגודים רבים ועמוקים; ולמרות שהתקדמות ההגשמה תמיד קדמה אצל טבנקין לשלמות האידיאולוגית . בשנת חייו האחרונה אמר טבנקין שלהםברה מדויקת של השקפת עולמו הוא צריך לדבר במשך שמונים שנה . . . ואכן נםיון להגדיר את עקרונות השקפת עולמו של טבנקין כפי שנעשה בחיבור זה, יש בו גם סילוף מסויים, הסילוף שבנסיון לנסח את האידיאולוגיה של טבנקין, דבר שטבנקין עצמו מעולם לא עשה, ולא במי קרה . כאמור מצטינים השקפת עולמו של טבנקין ופעולתו באחדות ובשלמות . האחדות היא כמובן קודם לכל אחדות ההגשמה שהיא תמיד הגשמה אחת . כאשר באים לנתח ולבדוק את השקפת עולמו של טבנקין בדרך עיונית, אין מנוס, מבחינה מטודית מחלוקה לפרקים ולנושאים . ברור שבהפרדה זו יש משום ניגוד עמוק למאטריה עצמה, ניגוד העלול לסלף את מטרת החיבור . החיבור עוסק בהשקפתו הסוציאליסטית של טבנקין . אצל טבנקין לא היתה קיימת כלל השקפה סוציאליסטית בנפרד מהשקפתו הציונית,הוא מעולם לא הפריד בין הגשמת הציונות והגשמת הסוציאליזם ולכן גם לא בין התאוריה הציונית לתאוריה הסוציאליסטית . לכן, צריך להדגיש, שההפרדה שנעשתה ^ מבחינה מסוימ ^ בחיבור זה אין לה כל בסיס בתורתו ובחייו של טבנקין, והיא נובעת כולה מנקודת 11
|

|