|
|
עמוד:14
14 מירה צורף ותמי רזי מבוא ולאחר העצמאות . אפרתי מדגישה דווקא את פעילותן של נשים במרחבים הציבוריים בעידן הטרום-מהפכני . כך למשל במרד של 1920 נגד הכיבוש הבריטי נטלו נשים עיראקיות חלק מרכזי בהפגנות ובשביתות, הן במרחב הציבורי העירוני, הן במרחב הכפרי ואולם על אף התגייסותן למאבק לשחרור הן לא נהנו מזכויות אזרחיות מלאות במסגרת מדינת הלאום החדשה . אבתסאם ברכאת דנה במאמרה באסטרטגיות והטקטיקות שנוקטות הנשים הפורמות את רקמת המרחבים המותרים והאסורים להן בחברה הדרוזית . המחברת מתמקדת במאמרה במאבק על הזכות לממש את בחירותיהן האישיות, בסוגיות כגון מעגלי חיברות, הזכות להתנייד במרחב הציבורי ואף מימוש מיניותן . לטענתה, דרכי ההתמודדות של הנשים הדרוזיות עם נורמות הכבוד והצניעות, המתייחסות להתאהבות ולמיניות כבושה ( ע י ב ) , אילצו אותן לאמץ אסטרטגיות וטקטיקות, שלא לומר תחבולות, שנועדו לעקוף בחשאי נורמות אלה כדי לממש את זכותן לאהוב, להתאהב ולהשתוקק . המרחב השלישי של הנשים הדרוזיות במאמרה של ברכאת הוא המרחב המוסתר והאסטרטגיה אותה הן מאמצות היא אסטרטגיית ההסתרה ( א ס ת ע ' י א ב ) , החותרת תחת נורמות הכבוד והצניעות הנוקשות המושתות עליהן ולטווח ארוך, לטענתה, אף מובילה לשינוי בסדר החברתי הקיים . טשטוש הגבולות בין המרחבים, הפעם בין המרחב המקומי לגלובלי, מוצג במאמרה של הודל אופיר באמצעות פעילותן של מורות ויוצרות מחול פלסטיניות בישראל . באמצעות הריקוד הן מחוללות לאומיוּת, המחזקת את הזהות הקולקטיבית שלהן ואת תחושת השייכות והסולידריות התרבותית-האתנית . את זאת הן עושות, לטענת המחברת, דווקא באמצעות אמנות בעלת מאפיינים מערביים גלובליים . המאמר בוחן איך רוקדים שייכות וזהות פלסטינית ויוצרים אותה מתוך גופניות מחולית-מערבית במדינה הרואה עצמה כמדינת היהודים . הכותבת מצביעה גם על האופן שבו המחול מאפשר למחוללות לחצות מרחבים — מן המרחב המקומי העירוני או הכפרי אל מרחבים בין-עירוניים וגלובליים, ולחמוק מן הפיקוח ההורי הנוקשה . בכך הן מממשות את חירותן האישית, ובה בעת הופכות לסוכנות של הזהות הלאומית הקולקטיבית שלהן . מיצוי המרחבים הלימינליים ואפילו המרחבים הנשיים האקסלוסיביים והפיכתם למרחבי העצמה, כמו גם שימוש בתחבולות במטרה לפרוץ אל המרחבים הציבוריים, אפשרו לנשים במרחבי המזרח התיכון לאתגר את פרקטיקות המשטור והמשמוע שאוכפים עליהם הממסדים הפטריארכליים, לנהל איתם משא ומתן ולהטות את "העיסקה הפטריארכלית" לטובתן . האם לפנינו אג'תהאד מרחבי ?
|
 האגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם - אילמ"א
|